همشهری آنلاین: پژوهش‌های جدید باستان شناسی ثابت کرد که تصاویر روی دیوار و سقف غارها در 13 هزار سال پیش را کودکان نقاشی کرده‌اند.

غار

  به گزارش فارس به نقل از شبکه تلویزیونی "سی ان ان" آمریکا، این پژوهش جدید نشان داد که بزرگسالان در دوره ماقبل تاریخ کودکان سه ساله را تشویق می‌کردند که بر روی دیوار غارها در 13 هزار سال قبل نقاشی کنند.

 پژوهش‌های دانشگاه کمبریج نگاه جدیدی به زندگی کودکان و هنر باستان در مجموعه غارهای "روونگانا" فرانسه معروف به غارهای صد ماموت انداخته است.

 درحالی که این غارها به تصاویر نقاشی شده از حیوانات مانند ماموت‌ها، گاوها و اسب‌های روی دیوار آنها مشهور هستند اما پژوهش جدید تمرکز خود را روی هزاران خطوطی گذاشته است که انسانهای اولیه در طول دیوارهای گلی در سراسر مجموعه این غارها به طول 5 مایل ترسیم کرده است.

 باستان شناسان دانشگاه کمبریج توانستند عمر و جنسیت کودکانی را که این شکل‌های ساده معروف به "آثار انگشت" را کشیده اند، از طریق عرض این خطوط عمیق و مشخص کردن سه انگشت وسطی دستها تعیین کنند.

 "جیس کانی" باستان شناس دانشگاه کمبریج گفت: ما آثار و نقاشی کودکانی را یافته‌ایم که عمر آنها بین سه تا هفت سال است و قادر شده‌ایم که سه کودک را از طریق مطابقت اثر انگشت آنها تشخیص دهیم.

 وی افزود: موضوع به تشویق کودکان از سوی بزرگسلان برای انجام کارهای هنری محدود نمی‌شود زیرا تصاویر و خطوط عمیقی روی سقف برخی از اتاق‌های غارها وجود دارد که کودکان آنها را کشیده‌اند و این بدان معناست که بزرگسلان آنها را تشویق به هنر آفرینی کرده و با دستهای خود کودکان را بلند کرده‌اند تا در محل‌هایی که نمی‌توانند به آنها دسترسی یابند، نقاشی کنند.

 این باستان شناس گفت: برخی از این خطوط عمیقی که کودکان کشیده‌اند، در جاهای مرتفع دیوارها و همچنین سقف‌ها قرار دارند به گونه‌ای که کسی باید آنها را بلند کرده یا روی کتف خود گذاشته باشد تا کودکان بتوانند به این محل‌ها دسترسی یابند.

کد خبر 147290
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز