یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: براساس پژوهشی جدید حلقه‌های رشد درختان حاکی از ارتباط میان ظهور و سقوط تمد‌ن‌های پیشین و تغییر ناگهانی آب و هوا در اروپا هستند.

حلقه رشد

گروهی از پژوهشگران با مطالعه و بررسی 9هزار کار و صنایع دستی 2500 سال گذشته به این یافته‌ها دست پیدا کرده‌اند.

آنها دریافته‌اند که دوره‌های گرما، تابستان‌های مرطوب ، کامیابی و موفقیت به همراه داشته‌اند در حالی‌که مشکلات و بحران‌های سیاسی در دوره‌هایی که شرایط جوی متغیر و بی‌ثبات داشته‌اند؛ رخ داده است.

این یافته‌ها در نشریه الکترونیکی علوم منتشر شده‌است.

اوولف بونتگن، یکی از پوهشگران تیم از موسسه فدرال پژوهش در سوئیس در حوزه جنگل، برف و زمین می‌گوید:"با بررسی 2500 سال گذشته، به نمونه‌هایی برمی‌خوریم که تغییر آب و هوا بر تاریخ بشر تاثیر گذاشته است."

این گروه پژوهشی به این‌که چگونه آب و هوا بر زندگی و وضعیت درختان و حلقه‌های رشدشان در قرون گذشته تاثر داشته اند، پرداخته‌اند.

در فصل‌های رشد خوب وقتی آب و مواد غذایی به حدکافی وجود داشتند درخت‌ها حلقه‌های رشد گسترده‌تری دارند که مرزهایش نسبتا دور از هم اند.

اما در شرایط نامناسب مانند خشکسالی حلقه‌های رشد به هم چسبیده‌ترند.

سپس پژوهشگران از این داده‌ها استفاده کردند برای بازسازی الگوی هوای سالانه از روی حلقه‌های رشد موجود در صنایع و ساخته‌های بشر.

وقتی شرح و وقایعی از 2500 سال گذشته به دست آوردند و درست کردند به ارتباطی بین سطح موفقیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در جوامع گذشته مانند امپراطوری روم دست‌پیدا کردند.

این تیم گزارش داده:"تابستان‌های گرم مرطوب در دوره‌ رومی ها و موفقیت‌های قرون وسطی رخ داده است. افزایش تغییرهای آب و هوایی از 250 تا600 بعد ازمیلاد مسیح همزمان شده است با افول امپراطوری روم غربی و آشفتگی و غوغای مهاجرت.خشکسالی بد قرن سوم نیز، هم‌زمان است با بحران‌های جدی در امپراطوری روم غربی که با تهاجم ها و نیز آشفتگی سیاسی و جابه‌جایی اقتصادی در چندین استان آنها."

پژوهشگران گفته‌اند از این مجموعه داد‌ه بزرگ و خاص آگاه بوده اند و کاری که کرده‌اند کنار هم گذاشتن آنها و تحلیل‌شان به روشی جدید برای دست‌یافتن به الگو علامت جوی است.

کد خبر 125824
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز