همشهری آنلاین: یک سکته‌ قلبی معمولا سکته‌ بعدی را به همراه دارد. اما تا کنون دانشمندان قادر به پیش بینی حمله‌ دوم نبودند. اخیرا پژوهشگران به نشانه‌های جدیدی در کاردیوگرافی قلب دست یافته‌اند که می‌تواند در این زمینه موثر باشد.



کسی که یک بار دچار سکته‌ قلبی می‌شود، معمولا پزشکش به او هشدار سکته‌ بعدی را می‌دهد، سکته‌ای که به طور معمول منجر به مرگ می‌شود. اما در حال حاضر پزشکان نمی‌توانند میزان ریسک سکته‌ بعدی را با قاطعیت تمام پیش‌بینی کنند. روش‌هایی همانند اکوکاردیوگرافی (بررسی قلب از طریق سونوگرافی) تنها می‌تواند داده‌های بیمارانی را فرا‌گیرد که وضعیت وخیمی دارند. اما اکثر مرگ و میرهای ناشی از سکته‌ دوم را نمی‌توان از طریق این روش پیش‌بینی کرد.

به گزارش دویچه‌وله،‌ به گفته‌ دانشمندان آمریکایی امروزه تا ۷۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از سکته‌ دوم پیش‌بینی نمی‌شوند. در کشور آلمان در سال اخیر بیش از ۶۰ هزار نفر جان خود را به دلیل سکتهی قلبی از دست دادند؛ ۵۶ درصد آنان مرد و ۴۴ درصد آنان زن بودند.

منحنی‌های پنهان نمایانگر سکته‌ دوم

اما اخیراَ پژوهشگران آمریکایی روشی را معرفی کرده‌اند که وعده‌ بهبود تشخیص در این زمینه را می‌دهد. یک سری منحنی‌های پنهان در نمودارهای کاردیوگرافی می‌توانند اعلام کننده‌ سکته‌ی دوم باشند. این نتیجه‌ یک تحقیق انجام‌شده توسط دانشمندان آمریکایی دانشگاه میشیگان است که بیش از ۴ هزار بیماری که دچار سکته شده بودند را مورد بررسی قرار دادند. آنها نتایج تحقیق خود را در نشریه‌‌ علمی Science Transnational Medicine منتشر کردند.

منحنی‌های کوچک و نشانه‌های بزرگ

پژوهشگران برای انجام این تحقیق، کاردیوگرافی ۲۴ ساعته‌ بیماران قلبی‌ای را که به طور مرتب در بیمارستان‌ها معاینه می‌شدند بررسی کردند. در جریان این بررسی آنها منحنی‌‌های پنهانی را یافتند و از این نوسانات سه نشانه ویژه‌ احتمال سکته‌ بعدی را به دست آورند:

۱- تغییرات کوچکی که در تپش قلب در مدت زمان طولانی مشخص می‌شوند.
۲- تغییرات متناسب در میزان تپش قلب که نشان‌دهنده‌ واکنش‌های درست قلب به فرمان‌های عصبی هستند.
۳- نوساناتی مربوط به کاردیوگرافی بیماران که با نمودار کاردیوگرافی دیگر بیماران تفاوت دارد.

به گفته‌ پزشکان، این منحنی‌های پنهان معمولا در نمودار کاردیوگرافی قابل رویت نیستند.

تحلیل بعدی نشان داد که در بیمارانی که حداقل یکی از این سه نشانه را داشتند، احتمال سکته بعدی در ۱۲ ماه آینده دو یا حتی سه برابر بوده است. ترکیب هر سه نشانه حتی می‌تواند ۵۰ درصد بیشتر از قبل، سکته‌های بعدی را پیش‌بینی کند. این رقم برابر است با جان هزارها یا دهها هزار بیمار قلبی.

 

کد خبر 147128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز