مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ مهر ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

رسول خادم*: از اواخر دور دوم شورای اسلامی شهر تهران کار اصلاح سیستم حسابداری نقدی به حسابداری تعهدی را شهرداری تهران آغاز کرد این امر با توجه به حجم قابل توجه گردش مالی شهرداری که در سیستم نقدی تعدیل شده منعکس نمی‌شد ما را با نتایج مهمی دال بر اعمال هزینه‌هایی خارج از سیستم نقدی در حسابرسی مواجه می‌کرد.

این امر موجب شد تا در قدم بعدی به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم هزینه‌هایی که صرفا در قالب صورت‌های مالی پس از انجام در قالب حسابرسی با حجم اعتباری آنها آشنا می‌شدیم از طریق اصلاح سیستم بودجه در نظام بودجه‌ریزی شهرداری منعکس کنیم.

در نهایت از سال 87 عملا بودجه شهرداری و نظام بودجه‌ای آن به‌گونه‌ای اصلاح شد که امکان انعکاس منابع غیرنقدی در برنامه عملیاتی سالانه فراهم شود که پس از آن نیز این اصلاحات به‌صورت مستمر وجود داشته که البته هنوز مراحل تکاملی خود را طی می‌کند یعنی با وجود اینکه می‌توان گفت بیشتر اتفاقات نقدی و بخش قابل توجهی در حوزه منابع غیرنقدی هم‌اکنون قابل ثبت است اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله دارد.

با این همه تقسیم‌بندی منابع درآمدی به اجزای خردتر موجب فراهم شدن شرایط ارتقای سطح شفافیت نظام مالی در شهرداری شده است. از طرف دیگر عدم‌حسابرسی‌ها از سال 82 هم‌اکنون در حال دنبال شدن است و آخرین مرحله گزارش مالی سال 87 نیز در جلسه علنی شورای شهر در حال پیگیری است این به منزله عملکرد مؤثر شورای شهر در اصلاح سیستم مالی و شفافیت مالی شهرداری محسوب می‌شود به‌طوری که بسیاری از مسائلی که برای شورا در تحلیل عملکردمالی شهرداری مبهم نشان داده می‌شد هم‌اکنون از طریق بندهای حسابرسی قابل احصاء و انعکاس شده است البته هنوز مشکلات وجود دارد. خیلی مسائل هنوزباقی است اما با این حال اصلاح ساختار کلانی مثل شهرداری به استمرار رویکرد اصلاح گرایانه و پیگیری مستمر این موضوع توسط شورا و حوزه‌های تخصصی در شهرداری تهران بستگی دارد که خوشبختانه حوزه مالی اداری در این زمینه به‌دلیل اشراف کارشناسی و تخصصی به مسائل نقش مؤثری در شفافیت مالی داشته است.

از سوی دیگر همکاری و اقدامات صورت گرفته در اصلاح نظام مالی و اصلاح صورت‌های مالی سال 87 اقدام مهمی برای خروج واحدهای اجرایی شهرداری از بی‌تفاوتی و جدی گرفتن تهیه و تنظیم اسناد مالی به حساب می‌آیند که برای حسابرسی عملکرد مالی سال‌های 88 و 89 به شورای اسلامی شهر تهران کمک شایانی کرده است.

البته بحث کلان اصلاح ساختار شهرداری صرفاً به اصلاح سیستم‌ نظام مالی بودجه‌ای محدود نمی‌شود و اصلاح نظام تشکیلاتی، قوانین و مقررات، نیرو و منابع انسانی، سیستم‌ها و رویه اجرایی نیز باید در دستورکار قرار گیرد.

این همه در کنار تلاش شورای اسلامی شهر تهران در دور سوم درمورد تأیید ذیحساب در شهرداری و ساماندهی حوزه‌های ستادی شهرداری با هدف شفافیت مالی بودجه شهرداری صورت گرفته است و طبق توافقات صورت گرفته با شهردار تهران برنامه بودجه سازمان‌ها وشرکت‌ها ضمیمه بودجه سنواتی شهرداری شده و برای تصویب به شورا می‌آیند. این اقدام در نوع خود بسیار حایز اهمیت است، چرا که با این حرکت، گردش مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز بررسی و شفاف‌سازی‌ خواهد شد.
در نهایت، فعالیت‌های زیرساختی در حوزه مالی و اداری شهرداری در حال انجام است و شواهد نشان می‌دهند که ساماندهی وضعیت فعلی پیشروی خوبی داشته است.

* رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران

کد خبر 147114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز