جمعه ۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات یمنی روز جمعه اعلام کردند انور العولقی، تحت تعقیب واشنگتن به اتهام ارتباط با القاعده، در این کشور کشته شده است.

کشته شدن یک عضو القاعده در یمن

به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی القدس العربی نوشت: مقامات یمن از کشته شدن انور العولقی یکی از مسوولان ارشد گروه تروریستی القاعده تحت تعقیب واشنگتن، خبر دادند.

وزارت دفاع یمن نیز اعلام کرد: العولقی با چند تن از اعضای القاعده بر اثر بمباران دو خودرو در عملیاتی کشته شده‌اند.

در همین حال خبرنگار شبکه خبری العربیه اعلام کرد احتمالا هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که در پی العولقی بوده‌اند در این عملیات دست دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از صنعا، العولقی در ماه نوامبر سال گذشته در یک دادگاه آمریکا به داشتن روابطی با گروه تروریستی القاعده و تحریک اعضای آن برای کشتن خارجی ها متهم شده بود. این تبعه آمریکا همچنین به داشتن ارتباط با نضال حسن عامل تیراندازی ماه نوامبر سال 2009 در پایگاه نظامی آمریکایی فورد هود و حمله نافرجام کریسمس همان سال، در یک هواپیمای آمریکایی متهم شده بود. در حمله به پایگاه نظامی فورد هود، 13 سرباز آمریکایی کشته شدند.

یک دادگاه یمن نیز تحت فشار شدید آمریکا به دلیل ارتباط وی با القاعده دستور بازداشت او را صادر کرده بود.

در همین حال، وزارت دفاع یمن از طریق اینترنت ماه گذشته اعلام کرد نیروهای امنیتی به وسیله هواپیما اقدام به عملیات بی سابقه ای علیه پناهگاه های سازمان القاعده در مناطق جنوبی یمن کرده اند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، نیز با درخواست حمایت نظامی و اطلاعاتی از دولت یمن برای مقابله با القاعده و توقف حملات علیه منافع آمریکا در این کشور موافقت کرد .

واشنگتن در ماه ژوئیه سال 2010، العولقی را در فهرست متهمان تروریستی خود قرار داد و همه اموال او را توقیف کرد.

وی در خانواده ای ثروتمند، شهر نیومکزیکو آمریکا و در سال 1971 به دنیا آمد، پدرش وزیر کشاورزی یمن و رییس دانشگاه صنعا بود. تحصیلات ابتدایی خود را در یمن آغاز و از دانشگاه ایالت کلرادو در رشته مهندسی عمران فارغ التحصیل شد. همچنین در رشته مدیریت آموزشی از دانشگاه ایالت سن دیه گو، مدرک کارشناسی ارشد دریافت کرد. سخنرانی‌های دینی او در مساجد مختلف آمریکا شهرت فراوانی برای او به دنبال داشت. بر اساس گزارش کمیسیون 11 سپتامبر، وی با دو تن از عاملان حمله به برج‌های دوقلو دیدار کرده است. العولقی در سال 2006 برای مشارکت در ربودن فرزند یک خانواده ثروتمند یمنی در ازای دریافت پول به منظور تامین هزینه عملیات القاعده بازداشت؛ اما به شرط معرفی هر روزه خود به پلیس کمی بعد آزاد شد. با وجود این، به منطقه شبوه در شرق یمن گریخت.

منابع آگاه در قبایل یمن ماه ماه سال جاری اعلام کردند العولقی از حمله یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی جان سالم به در برده است. این خبر بعد از کشته شدن اسامه بن لادن، سرکرده گروه تروریستی القاعده، در پاکستان به دست کماندوهای آمریکایی روی داد.

کد خبر 147041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز