همشهری آنلاین: عکس‌هایی از اعدام صدام دیکتاتور سابق عراق به زندانیان گوانتانامو نشان داده شد.

به گزارش رویترز، وکیل تنها زندانی استرالیایی در زندان گوانتانامو روز پنجشنبه اول فوریه ضمن بیان مطلب فوق گفت: این تصاویر مربوط به لحظه پس از اعدام صدام است و در آن‌ها وی آویزان از طناب دار نشان داده شده است.

دیوید هیکس رییس آمریکایی هیات وکلای این زندانی استرالیایی افزود: تصاویری از دادگاه صدام نیز به زندانیان نشان داده شده است.

جوشوا درایتل وکیل دیگر این زندانی نیز در سخنانی در مصاحبه با یکی از رسانه‌های استرالیایی گفت: نمایش تصاویری از اعدام، به آنانی را که خود ممکن است زمانی محکوم به اعدام شوند تنها می‌توان به تلاشی برای مرعوب کردن و وادار کردن زندانیان به اطاعت از قواعد زندان از طریق تهدید به مرگ تعبیر کرد. این اقدام در واقع شکنجه ذهنی قلمداد می‌شود.

درایتل افزود: عکس‌های دادگاه صدام را در قالب پوستری در یکی ار زمین‌های تمرین زندان گوانتانامو چسبانده بودند، در زیر این پوستر نیز نوشته بود: صدام به دلیل همکاری نکردن و نگفتن واقعیت و به دلیل آنکه فکر می‌کرد اگر دروغ بگوید می‌تواند آزاد شود اعدام شد.

درایتل همچنین گفت: مقاله‌ای نیز درباره اعدام یکی دیگر از زندانیان که به هنگام به دار آویخته شدن سر از تنش جدا شد بر دیواره‌های زندان گوانتانامو به چشم می‌خورد احتمالا این مقاله به اعدام برزان التکریتی برادر ناتنی صدام استناد دارد.

وکیل این زندانی استرالیایی که قرار است تا پایان ماه فوریه به دلیل فشار‌های وارده از سوی دولت کانبرا تفهیم اتهام شود، در ادامه گفت: عکس‌ها و مقالاتی که درباره اعدام صدام در زندان گوانتانامو نصب شده‌اند، ناقض حقوق زندانیان براساس معاهده ژنو هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه استرالیا اما در واکنش به اظهارات وکلای تنها استرالیایی زندانی در زندان گوانتانامو گفته است که از صحت این اتهامات چندان مطمئن نیست. او افزوده: یک مقام استرالیایی که این هفته از زندان دیدار کرد درباره  نمایش عکس‌هایی از اعدام صدام  در زندان گوانتانامو اظهاراتی را مطرح نکرده است.

این اظهارات در حالی از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه استرالیا مطرح می‌شوند که وکلای زندانی استرالیایی یاد شده در بیانیه‌ای  نمایش عکس‌های اعدام صدام در زندان گوانتانامو را نمونه‌ای زنده از رفتار غیر انسانی با زندانیان گوانتانامو دانسته‌اند.

کد خبر 14703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز