مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه را موظف به رسیدگی خارج از نوبت تخلفات نمایندگان کرد که باید ظرف سه ماه رای قطعی به هیات نظارت اعلام شود.

مجلس

به گزارش خبرگزاری خانه ملت www.icana.ir، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس و در ادامه بررسی طرح ۱۲ ماده ای نظارت مجلس بر امور نمایندگان، ماده ۸ این طرح را که در رابطه با رسیدگی قوه قضاییه به تخلفات نمایندگان است را با ۱۱۶ رای موافق و ۱۲ رای مخالف از مجموع ۱۹۷ رای نماینده حاضر در صحن، تصویب کردند.

براساس این ماده قوه قضائیه موظف شد در اجرای این قانون شعبه خاصی از دادگاه های موجود را جهت رسیدگی به موضوعات ارسالی اختصاص دهد و خارج ازنوبت رسیدگی و نهایتا رای قطعی را ظرف سه ماه به هیات اعلام نماید.

بازداشت نمایندگان در زمان انجام وظیفه غیرقانونی شد

در ادامه بررسی طرح نظارت مجلس برامور نمایندگان ماده ۷ این طرح را با ۱۲۵ رای موافق و ۱۸ رای مخالف تصویب شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده ۷ طرح نظارت برامور نمایندگان تعقیب و توقیف نمایندگان مردم در مجلس، در زمان انجام وظیفه را که در ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس آمده است، غیرقانونی اعلام کردند.

همچنین احضار نمایندگان از سوی مقامات قضایی را برعهده هیات نظارت قرار دادند و بازداشت نمایندگان را براساس تایید هیات نظارت قانونی اعلام کردند.

در ادامه بررسی ماده ۷ این طرح بهمن محمدیاری و سید سلمان ذاکر در تذکرهای آیین نامه ای خود بازداشت نمایندگان براساس تایید هیات نظارت مخالف قانون اساسی خواندند.

نمایندگان از دریافت هر گونه هدایای نقدی و غیرنقدی منع شدند

در جلسه علنی امروز مجلس نمایندگان، ماده۹ و تبصره این طرح را که در رابطه با دریافت هدایای نقدی و غیرنقدی از سوی نمایندگان می باشد را با ۱۱۱ رای موافق، ۱۴ رای مخالف از مجموع ۱۹۷ رای نماینده حاضردر صحن تصویب کردند.

در این ماده آمده است: دریافت هر گونه هدیه نقدی یا غیرنقدی غیرمتعارف ازاشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی یا عمومی و دولتی داخلی یا خارجی تحت هرعنوان از سوی نمایندگان ممنوع و مرتکب مستوجب اعمال مجازات ماده ۴ این قانون است.

همچنین به موجب تبصره این ماده، دریافت یا اهدای هدایای متعارف در چارچوب ضوابطی است که از سوی هیات رئیسه ظرف سه ماه تهیه و ابلاغ می شود.

نمایندگان مجلس همچنین با 114 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 17 رأی ممتنع ماده 9 طرح نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان را که تصریح می‌کند "نمایندگان مجلس مشمول قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب 11 دی 1373 می‌باشد" را نیز تصویب کردند.

 

 

کد خبر 146924
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز