چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: این روزها همزمان با هفته دفاع مقدس، نمایشگاه‌های مختلفی در زمینه عکس، نقاشی، پوستر، مجسمه و خوشنویسی درحال برگزاری است.

نمایشگاه عکس

علاقه‌مندانی که دوست دارند بیشتر با حال و هوای روزهای دفاع مقدس آشنا شوند، فرصت دیدن این نمایشگاه‌ها را از دست ندهند.

در موزه هنرهای معاصر فلسطین2 نمایشگاه با همکاری انجمن عکاسان انقلاب برپاشده است. درنمایشگاه عکس «لحظه‌های ایثار» 50‌قطعه عکس منتخب از آزاد‌سازی‌ خرمشهر به دیوار رفته است. همچنین نمایشگاه عکس «زن و مقاومت» با 31 اثر، حضور زنان در تمامی عرصه‌های دفاع مقدس مانند حضور در جبهه و پشت جبهه، حمایت‌های مالی و تدارکاتی و جلوه‌های پیوند عاطفی و معنوی با رزمندگان را در قالب عکس به تصویر می‌کشد. بخشی از این آثار قرار است با همکاری موزه‌هنرهای معاصر فلسطین در نگارخانه خاوران به نمایش گذاشته شود. این نمایشگاه تا 30 مهر ادامه خواهد داشت. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در 23‌نقطه شهر تهران نمایشگاه عکس سه‌بعدی با مضمون دفاع مقدس برپا کرده است.

در این نمایشگاه مناظری از تبادل شهدای ایرانی در شلمچه، تشییع شهدا در این منطقه، نخل‌های بی‌سر، تانک‌های واژگون و مناطق جنگی به نمایش گذاشته شده است. تصاویر نمایشگاه با بهره‌گیری از تکنیک‌های عکاسی به‌صورت متحرک تهیه شده و مخاطبان می‌توانند با استفاده از عینک‌های مخصوص تصاویر سه بعدی این نمایشگاه را مشاهده کنند. تصاویر این نمایشگاه از مناطق جنگی و اردوهای راهیان نور به‌صورت 2دوربین همزمان تهیه شده و با عرض ثابت یک متر و طول متغیر تا 2متر و 70‌سانتی‌متر به نمایش گذاشته شده است. متون ارائه شده نیز منطبق با حال و هوای تصاویر است.

گالری آران نیز در اختیار نمایشگاهی از عکس‌های جاسم غضبان‌پور با عنوان «مرثیه برای بیگناهی» قرار گرفته است که تا 17 مهرماه برپاست. در خانه هنرمندان ایران هم نگارخانه نامی تا 13 مهر میزبان آثار مجید دوخته‌چی‌زاده خواهد بود و عکس‌های
امیر علی جوادیان نیز در تالار بهار از مجموعه تالارهای چهارفصل خانه هنرمندان به نمایش درآمده است.

از سوی دیگر در نمایشگاه « «رسم رهایی» حدود 100 اثر نقاشی، پوستر و کاریکاتور از حدود 100‌هنرمند پیشکسوت و جوان با موضوع فلسطین در فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته می‌شود. همزمان با این نمایشگاه کارگاه نقاشی نیز با حضور 5 استاد نقاشی و 5هنرمند جوان از صبح 10‌مهرماه برگزار می‌شود. این نمایشگاه نیز تا 14 مهرماه در فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

و اما جدای از نمایشگاه‌های هفته دفاع‌مقدس گالری اثر، جمعه 8 مهرماه، دور تازه نمایشگاه‌های خود را در نیمه‌دوم سال با رونمایی از آثار جدید رضا لواسانی مجسمه ساز صاحب سبک آغاز می‌کند. «حیرت» عنوان این نمایشگاه است که در آن رضا لواسانی مجسمه‌های عظیم خود را با الهام از اشعار دو شاعر نامدار ایرانی حافظ و مولوی، به تماشای عموم خواهد گذاشت. پنج مجسمه ارائه شده در این نمایشگاه با تکنیک پاپیه ماشه (خمیر کاغذی) هستند و همگی آنها در 3 سال اخیر خلق شده‌اند. در گالری شکوه نمایشگاه هنر بافته‌های گلیم عصر هشتم مهرماه افتتاح خواهد شد. این نمایشگاه تا 20 مهرماه دایر خواهد بود.
همچنین ششمین نمایشگاه کارت‌پستال‌های مهرداد اسکویی با عنوان «زنان قاجار به روایت کارت‌پستال‌های تاریخی» از 6 مهر ماه در موزه عکسخانه شهر برپا می‌شود. در این نمایشگاه 30عدد کارت‌پستال از زندگی زنان عهد قاجار به نمایش عموم گذاشته می‌شود. این عکس‌ها و کارت‌پستال‌های تصویری فرصتی را فراهم آورده‌اند تا مخاطبان غیرایرانی که همواره در پی فرصتی برای رازگشایی و پرده‌برداشتن از جنبه‌هایی از فرهنگ و جامعه ایران بوده‌اند، به‌گونه‌ای ملموس‌تر با واقعیات زندگی اجتماعی و فرهنگی زنان ایرانی آشنا شوند.

علاوه بر اینها گالری خیال نو مؤسسه صبا میزبان آثاری خیال‌انگیز، متأثر از داستان‌های عهد عتیق و جهان باستان است که هنرمند آن با پیوند سنگ، فلز و چوب درصدد بیان تفکرات درونی خود از طریق فرم و متریال است. بیش از 40 اثر حجم و نقاشی با فرم‌های انتزاعی از ناصر گیو در گالری خیال نو به نمایش درآمده است، که متعلق به یک دوره کاری 5‌ساله است. در حوزه خوشنویسی هم نمایشگاه گروهی پیرداد حبیب‌زاده و جمعی از هنرجویان وی با عنوان نقطه عشق در محل نگارخانه خاتم برپاست. در این نمایشگاه، 60 اثر خوشنویسی مزین به اشعار بزرگان ادبی و اشعار و آیات قرآنی ارائه شده است. این نمایشگاه تا 15‌مهرماه میزبان علاقه‌مندان است.

کد خبر 146898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز