سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

پس از اعلام نتایج نخستین آزمون نیمه متمرکز دکتری سال90 موج اعتراضات پذیرفته‌نشدگانی که از شرایط خاصی برخوردار بودند، آغاز شد؛ اعتراضاتی که نشانه عدم‌شفافیت در قوانین و نحوه اطلاع‌رسانی به داوطلبان بود.

آزمون

به گزارش مهر، پس از اعلام نتایج آزمون دکتری در روز 23‌شهریور ماه90، برخی از داوطلبان که نتیجه آزمون خود را پس از پشت سر گذاشتن 2مرحله طولانی و سخت آزمون کتبی و مصاحبه در دانشگاه‌ها مشاهده می‌کردند، با سؤالات زیادی مواجه شدند.برخی از پذیرفته‌نشدگان نکات زیادی را که نشانه عدم‌شفافیت در قوانین اعلامی و اطلاع‌رسانی ناقص در این زمینه بود متذکر شدند.گروهی بر این نکته تأکید داشتند که چگونه است که فردی به‌عنوان دارنده بالاترین نمره به دانشگاه معرفی شده است و در زمان مصاحبه هم توانسته است نمره خوبی کسب کند اما در پذیرش نهایی مردود شده است؟ این در حالی است که دانشگاه‌ها نمره کتبی را درنظر نگرفته‌اند و به گفته مسئولان آموزش عالی، دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجوی دکتری و تعیین شاخص‌های پذیرش در مصاحبه، اختیار داشتند.

نکته اعتراضی برخی از پذیرفته شدگان که جزو گروه مربیان پیمانی بودند این بود که این افراد با وجود پذیرفته شدن به‌دلیل ممانعت دانشگاه‌ها از پذیرش آنها سرگردان شده بودند. این افراد که بخشی در زمان اعلام نتایج کتبی معترض بودند، تأکید می‌کردند که اگر از ابتدا قرار نبوده است که مربیان پیمانی از سهمیه‌های مورد نظر در پذیرش دوره دکتری بهره‌ببرند چرا گزینه‌های مورد نظر در زمان ثبت‌نام اعلام شده است.

علاوه بر اعتراضاتی از این‌دست، بسیاری از پذیرفته شدگان و داوطلبان آزمون دکتری به عدم‌تخصصی بودن منابع آزمون، اتلاف وقت داوطلبان در زمان معرفی به مصاحبه‌های دانشگاه‌ها، طولانی شدن روند پذیرش و ایجاد اختلال در مسیر کاری یا تحقیقی این گروه از داوطلبان اشاره کردند.مشخص نبودن فرایند پذیرش نهایی در دانشگاه‌ها و اعمال سلیقه برخی از دانشگاه‌ها در زمان مصاحبه و درنظر نگرفتن هزینه و وقت داوطلبان، بخش دیگری از اعتراضات این افراد بود.

مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دکتری به نیمسال اول نمی‌رسد

همچنین رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص زمان اعلام مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دکتری، گفت: تکمیل ظرفیت آزمون دکتری به نیمسال اول سال تحصیلی نمی‌رسد.محمدحسین سرورالدین، با بیان اینکه هنوز دانشگاه‌ها نیازهای ظرفیتی خود را اعلام نکرده‌اند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها برای پذیرش ظرفیت اضافی آماده نیستند و این آمادگی نیازمند فراهم کردن تجهیزات است که دانشگاه‌ها این توان را ندارند.

کد خبر 146855
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز