همشهری آنلاین: سفر به نیویورک سه بخش عمده در پی داشت که اولین آن حضور در مجمع عمومی سازمان ملل بود، حضور در این مجمع برای اعلام دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران است و در حاشیه این مجمع نیز نشست‌های جانبی فراوانی برگزار شد که اعضای هیئت همراه به طور فعال در این نشست‌ها حضور داشتند

محمود احمدی‌نژاد شامگاه (دوشنبه) پس از بازگشت از نیویورک در فرودگاه مهرآباد تهران و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مجمع عمومی سازمان ملل یک میعادگاه و مرکز مهمی برای تصمیم‌گیری در مسایل مهم جهانی است، خاطر نشان کرد: ملت ایران باید به طور فعال و اثرگذار در این مجمع حضور داشته باشند و مواضع خود را به طور صریح و شفاف در آنجا بیان کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ،رئیس جمهور با بیان اینکه سفر به نیویورک سه بخش عمده در پی داشت که اولین آن حضور در مجمع عمومی سازمان ملل بود، گفت: حضور در این مجمع برای اعلام دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران است و در حاشیه این مجمع نیز نشست‌های جانبی فراوانی برگزار شد که اعضای هیئت همراه به طور فعال در این نشست‌ها حضور داشتند و تلاش‌های گسترده‌ای برای بیان مواضع ملت ایران در این نشست‌ها صورت گرفت.

احمدی‌نژاد ملاقات‌های دوجانبه با سران کشورها را بخش دیگری از برنامه‌های سفر به نیویورک برشمرد و اظهار داشت: در این سفر با حدود ده نفر از سران کشورهای مختلف دیدار و گفتگو صورت گرفت و در این دیدارها ضمن بررسی روابط دوجانبه، در خصوص مسایل منطقه و تحولات بین‌المللی نیز گفتگوهایی انجام شد.

رئیس جمهور ملاقات‌ها و گفتگوهای رسانه‌ای را از دیگر بخش‌های سفر به نیویورک عنوان کرد و گفت: قالب گفتگوهای رسانه‌ای در این سفر تغییر پیدا کرده بود و در این ملاقات‌ها مسئولین و سردبیران رسانه‌ها برای گفتگو حضور داشتند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: در جریان این سفر در کنفرانسی مطبوعاتی به سوالات رسانه‌های مختلف جهان پاسخ داده شد و همچنین با رسانه‌های اصلی آمریکایی نیز مصاحبه‌هایی صورت گرفت که فقط یکی از این مصاحبه‌ها که با شبکه معروفی در آمریکا انجام شد بنا به درخواست‌ بینندگان چهار بار پخش گردید.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به دیدارهای خود با گروه‌های مختلف اجتماعی، دانشگاهیان و موثرین اقتصاد در آمریکا، تصریح کرد: نکته مشترک که تقریباً در همه ملاقات‌ها وجود داشت این بود که همه آنها از وضع موجود ناراضی بودند و هیچ کس از عملکرد دولتمردان آمریکا و روسای سازمان‌های جهانی و تصمیم‌گیری‌های این سازمان‌ها حمایت نمی‌کرد و این نکته‌ای بود که حتی در سخنرانی‌هایی که توسط سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل نیز صورت گرفت، مشاهده می‌شد.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: شش سال پیش ملت ایران در سازمان ملل به نظم موجود در دنیا اعتراض کرد تقریباً به تنهایی در این عرصه گام گذاشت اما امروز قریب به اتفاق همه کشورها بر این اعتقادند که باید سیستم‌های مدیریتی بر جهان اصلاح شده و برپایه عدالت، پاکی و احترام به انسان‌ها شکل گیرد و این یکی از مهمترین دستاورد بزرگ ملت ایران به حساب می‌آید.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان به سفر هیئت ایرانی به کشور موریتانی اشاره کرد و گفت: موریتانی کشوری در غرب آفریقاست که رابطه خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارد و همکاری‌های مثبتی بین دو کشور بخصوص در زمینه‌های کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت میان دو کشور در جریان و در حال شکل‌گیری است.

وی سفر به کشور موریتانی را در پاسخ به سفر رییس‌جمهور این کشور به تهران برشمرد و خاطر نشان کرد: موریتانی دولت و ملتی مؤمن و انقلابی دارد.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به سفر به کشور سودان، این کشور را یکی از مهمترین کشورهای آفریقا دانست و تصریح کرد: مردم سودان با ملت ایران رابطه‌ای عاطفی و عمیق دارند و دیدگاه‌های هر دو کشور نسبت به مسایل بین‌المللی بسیار به یکدیگر نزدیک است.

رئیس جمهور افزود: در جریان سفر به کشور سودان و دیدار با رییس‌جمهور و مقامات عالی‌رتبه این کشور درباره تحولات جهانی بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت که در نهایت تصمیمات مشترکی نیز اتخاذ گردید.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به دیدار و گفتگو با اقشار مختلفی از مردم سودان جوانان، دانشگاهیان و علمای این کشور، خاطر نشان کرد: در این جلسات درباره تحولات جهانی بحث و گفتگوهای بسیار خوبی صورت گرفت و ما نیز دیدگاه‌های ملت ایران را درباره این مسایل مطرح کردیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز مواضع ملت ایران برجسته‌تر از گذشته در سطح جهان مطرح شده و طرفداران زیادی نیز دارد، گفت: البته عده قلیلی هستند که از بیان این مواضع همواره ناراحت می‌شوند اما آنهایی که مخاطب حرف‌های خادم ملت ایران بودند نتوانستند آنها را تکذیب کرده و اشکالی از آن بگیرند و این راهی است که امروز پیش روی ملت ایران و همه ملت‌های آزادیخواه و عدالت‌طلب جهان قرار دارد.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: امروزملت‌ها بیدار شده و موج عظیمی شروع به حرکت کرده که منحصر به کشورهای عربی و سرزمین‌های اسلامی نیست و ما در همه جا می‌بینیم که مردم از وضع موجود ناراضی بوده و خواستار برقراری نظمی انسانی در جهان هستند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز اهداف و آرمان ملت بزرگ ایران در همه جای جهان فراگیر شده که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

 

کد خبر 146770
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز