همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور که در سفری 8 روزه به نیویورک، سودان و موریتانی سفر کرده بود، امشب به تهران بازمیگردد.

محمود احمدی‌‌نژاد که در راس یک هیأت بلند پایه سیاسی اقتصادی دوشنبه هفته گذشته به منظور شرکت در شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل و نیز گفت‌وگو با روسای چند کشور به نیویورک، موریتانی و سودان سفر کرده بود، امشب به ایران باز می‌گردد.

احمدی‌نژاد را در این سفر اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری به همراه شماری دیگری از معاونین وی و وزرای کابینه همراهی می‌کردند.

تاکید روسای‌جمهور ایران و سودان بر ایستادگی و مقاومت در مقابل فتنه‌انگیزی سلطه‌گران

محمود احمدی نژاد که بر سرراه بازگشت به کشور به سودان سفر کرده بود با عمرالبشیر دیدار و مذاکره کرد در این دیدار روسای‌جمهور ایران و سودان مهمترین تحولات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و بر حضور فعال تهران و خارطوم در تحولات این مناطق تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد و عمر البشیر بر ضرورت اتحاد و یکپارچگی ملت‌ها و دولت‌های اسلامی، ایستادگی و مقاومت در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌گری‌های سلطه‌گران تاکید کردند.

احمدی‌نژاد در این دیدار، روابط دو کشور را برادرانه و ویژه توصیف کرد و گفت: تهران و خارطوم با درک مشترک و مبانی یکسان باید همکاری‌های خود را در سطح منطقه‌ای و بین المللی دو جانبه بیش از قبل گسترش دهند.

رییس‌جمهور ایستادگی و مقاومت سودان به رغم تمامی فشارها را در حمایت از مردم فلسطین و ملت‌های اسلامی قابل تجلیل دانست و گفت: اگرچه فشارهای سنگینی به سودان و سایر کشورهای مستقل وارد می‌شود اما سودان همواره در مقابل این فشارها ایستادگی کرده و از آرمان امت اسلامی حمایت کرده است.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: ‌امروز دشمنان با تمام قوا برای ضربه زدن به تمام ملت‌ها به خصوص ملت‌های اسلامی بسیج شده‌اند، ‌استعمارگران سابق که در آن دوره با یکدیگر رقابت داشتند در شرایط کنونی علیه جهان اسلام با یکدیگر متحد شده‌اند. در مقابل آنان دولت‌ها و ملت‌های اسلامی هم لازم است که با یکدیگر متحد و یکپارچه باشند حتی اگر دشمنان هم نبودند بر اساس آموزه‌های اسلامی و انسانی وظیفه داشتیم که در کنار هم باشیم.

رییس‌جمهور با بیان این‌که منطقه اسلامی تمام امکانات لازم را برای پیشرفت و ترقی در اختیار دارد، اظهار کرد: بهترین معادن و ذخایر زیرزمینی، فرهنگ مترقی اسلامی، حضور در مناسبترین مناطق جغرافیایی دنیا و بالاتر از آن نیروی انسانی بسیار مستعد و پرشور در اختیار کشورهای اسلامی قرار دارد که با استفاده از آن می‌توانند تمام نیازهای خود را برآورده کنند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: علت اصلی پیشرفت کشورهای غربی قدرت آنها نیست، بلکه ضعف و متفرق بودن کشورهای اسلامی است. البته دشمنان همواره با تفرقه افکنی تلاش کرده‌اند از اتحاد و همبستگی امت اسلامی جلوگیری کنند که باید در مقابل آن هوشیار بود.

رییس‌جمهور افزود: سلطه گران نمی‌خواهند هیچ کدام از کشورهای اسلامی قدرتمند و پیشرفته باشند و برای تضعیف تمامی کشورهای منطقه برنامه و طراحی کرده‌اند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: کشورهای غربی در حالی برای جدایی بخشی از سودان بزرگ به تکاپو افتاده و هیاهو می‌کردند و این کشور را تحت فشار سنگین قرار دادند که در اروپا چند منطقه وجود دارد که ده‌ها سال است مردم آن خواستار جدایی می‌باشند، ‌اما هیچ عکس العملی به مطالبه آنان داده نمی‌شد.

رییس‌جمهور لازمه پیروزی را ایستادگی و مقاومت دانست و گفت: امروز سلطه گران با بحران‌های شدید اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مواجه هستند که بدون شک اگر کشورهای مستقل و بویژه کشورهای اسلامی در کنار هم باشند قطعاً در مقابل فشارهای دشمنان و بدخواهان به پیروزی می‌رسند.

عمر البشیر رییس‌جمهور سودان نیز در این دیدار با اشاره به جایگاه ویژه ایران در تحولات منطقه‌ای بر افزایش سطح روابط دو کشور در تمامی سطوح تاکید کرد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از حق حاکمیت ملت فلسطین گفت: کشورهای اسلامی وظیفه دارند که از مردم مظلوم و تحت ستم فلسطین و حق حاکمیت آنها حمایت و پشتیبانی کرده و سودان از احقاق تمام حقوق فلسطینی‌ها حمایت می‌کند.

وی با تاکید بر وحدت و یکپارچگی مسلمانان جهان گفت: اتحاد و همبستگی تنها یک گزینه و انتخاب نیست بلکه فریضه‌ای واجب است که باید در آن مسیر گام برداشت و تمامی توطئه‌های دشمنان را که درصدد فتنه انگیزی و جدایی میان مسلمانان هستند را افشا کرد.

رییس‌جمهور سودان تصریح کرد: تهران و خارطوم در کنار یکدیگر باید تلاش کنند تا حد امکان وحدت و همبستگی را میان مسلمانان گسترش داده و هرگونه تفرقه و جدایی را از بین ببرند.

عمرالبشیر گفت: بیگانگان با مداخله در امور سودان به دنبال جدایی مناطق دیگری از این کشور هستند دشمنان تلاش‌های مذبوحانه و آشکاری را با هدف جداکردن و تقسیم مناطق سودان دنبال می‌کنند اما به فضل الهی همه توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده و اجازه نخواهیم داد خدشه‌ای به استقلال و تمامیت ارضی سودان وارد شود.

 

کد خبر 146680
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز