هفدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات- مهر90- به صاحب‌امتیازی و مدیرمسؤولی امیر عباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی با مطالب متنوعی در حوزه روابط‌عمومی، رسانه، تبلیغات، ارتباطات فرهنگی، جامعه اطلاعاتی واندیشه منتشر شد

wz

تقی‌پور در بخشی از سرمقاله این شماره ماهنامه با عنوان 6 دلیل شیوع بیماری سرقت رسانه‌ای، نوشته:

آنچه این روزها و بیش از پیش در برخی یا بهتر بگوییم در بسیاری از رسانه‌های کشور و بویژه روزنامه‌ها و سایت‌های خبری مشاهده می‌شود، فراگیر شدن انتشار مطالبی است که بدون زحمت و با حذف منبع اصلی تولید، عامل پرکردن صفحات شده است. جالب اینجاست که این سرقت رسانه‌ای به حیطه‌ مقالات و یادداشت و سایر موضوعات هم رسیده است. وی سپس به ذکر 6 دلیل فراگیر شدن این موضوع پرداخته است.

تسخیر سفارتخانه‌ها،‌ بیداری اسلامی و گفتمان مردمی عنوان یادداشت تحلیلی دکتر حسن بشیر است که به بهانه تسخیر سفارت اسرائیل در مصر به رشته تحریر درآمده و در آن عکس‌العمل رسانه‌های غربی به این موضوع مورد تحلیل قرار گرفته است.

در هفدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، ماجرای اخیر «فرنود و خاله نرگس» از دیدگاه اخلاق رسانه، مورد توجه نگین حسینی قرار گرفته است. محسن بیات نیز در صفحه ثابت خود که به بررسی ارتباطات غیر کلامی اختصاص دارد مطلبی با عنوان دست‌ها؛ پیشگامان زبان غیرکلامی را به رشته تحریر درآورده است.

همچنین نوشتارهایی در قالب یادداشت و مقاله از ابوالقاسم حکیمیان به مناسبت بیست سالگی انجمن روابط عمومی ایران، کمیل روحانی با عنوان آخرین متد انتقاد در مدل‌های نوین رسانه‌ای، سعید شهبازی با عنوان روابط‌عمومی و مشکلی به نام «کمپین ارتباطی یکپارچه»، احسان سلطانی‌فر پژوهشگر دانشگاه تهران با عنوان منشور پدافند رسانه‌ای: تبیین کارکردهای حیاتی رسانه در مواجهه با قدرت‌های نرم معارض و محمد مهدی مظاهری استاد دانشگاه و معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان طراحی فضاهای سازمانی برای ایجاد انگیزه در کارکنان به چاپ رسیده است.

گفت‌وگوی ویژه هفدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات با رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است. وی در این گفت‌وگوی صریح در پاسخ به یکی از پرسش‌ها گفته: «محتوای ایمیل‌ها را چک نمی‌کنیم» و در ادامه تأکید کرده:«هیچ کار جدی‌ای را از طریق ایمیل انجام نمی‌دهم». او در این مصاحبه به پرسش‌های متنوع در مورد شبکه‌های اجتماعی و دیگر مسائل مربوط به حوزه عملکردی این وزارتخانه پاسخ داده است.

در گفت‌وگویی دیگر، علیرضا کریمی مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر تشریح وظایف و مأموریت‌هایی که اداره‌کل متبوعش بر عهده دارد از ممنوعیت‌های تبلیغاتی در کشور، محدودیت‌هایی که بر سر انجام وظایف این اداره‌کل قرار دارد، مکاتبه و استعلام از دفاتر حضرات آیات عظام برای سیاست‌گذاری‌های تبلیغاتی در صورت لزوم، تبلیغات در ماهواره‌ها و مافیای تبلیغاتی سخن گفته و تأکید کرده: مافیای تبلیغات پول کلانی برده و می‌برد!

دکتر حجت‌الله ایوبی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو نیز در گفت‌وگو با پژمان موسوی و حمیدرضا محمدی از تشکیل باشگاه خبرنگاران اکوخبر داده است.

اما هفدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات سه پرونده نیز دارد. حمید جعفری مسؤولیت انتشار پرونده‌ای را درباره کارتون و کاریکاتورهای مطبوعاتی بر عهده گرفته است. گردآوری و ترجمه مطلبی با عنوان مروری اجمالی بر پیدایش کارتون مطبوعاتی: خلق قهرمان و ضد‌قهرمان در تصویر توسط محمدعلی نظافت، نگاهی تاریخی به کارتون: تاریخ را فاتحان می‌نگارند اما واقعیت را طنزپردازان نوشته حسن کریم‌زاده طراح گرافیک و کارتونیست، گفت‌وگوی اسد وفاپیشه با هادی حیدری درباره کارتون به عنوان رسانه یا بخشی از رسانه، همه تضادهای کارتونیست‌ها نوشته جمال رحمتی و گپ‌وگفت محمدرضا مقدسیان با علی درخشی در مورد روزگار کارتون‌های مطبوعاتی از مطالب این پرونده است.

مطالب گروه اندیشه ماهنامه مدیریت ارتباطات که توسط منوچهر دین‌پرست، مدیریت می‌شود به موضوع تکنولوژی اختصاص یافته و در آن حسین کاجی مقاله‌ای با عنوان تکنولوژی به مثابه رسانه را از ورنر رامرت استاد دانشگاه برلین ترجمه کرده، همچنین ترجمه یادداشتی از استوارت موری با عنوان مک ‌لوهان در عصر الکتریکی توسط امیر هوشنگ افتخاری‌راد، ترجمه گفت‌وگویی با هوبرت ال‌. دریفوس، استاد دانشگاه برکلی توسط ایمان گنجی با عنوان جهان توسط کامپیترها ادراک‌پذیر نیست و ترجمه نوشته‌ای از فدریک کیتلر توسط سارا پاک ضمیر با عنوان نگاهی به تاریخچه تکنولوژی‌های ارتباطی از دیگر مطالب این پرونده است.

علاقمندان به پرونده‌های جامعه اطلاعاتی ماهنامه مدیریت ارتباطات که با مسؤولیت سید تقی کمالی منتشر می‌شود در این شماره با درک این اهمیت که شهروندان جامعه اطلاعاتی برای موفقیت در زیست اجتماعی خود، لازم است اصول و قواعد بهره‌گیری از رسانه‌ها را بیاموزند می‌توانند این مطالب را مطالعه کنند: رسانه نوین و سیر‌تحول تاریخی رسانه‌ها نوشته دکتر محمود بابایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تأملی بر رسانه‌های برتر در جامعه اطلاعاتی نوشته مشترک الهه حسینی و صبا صدرایی، عصر اطلاعات، انقلاب تکنولوژیک و پیدایش شبکه‌های جدید ارتباطی نوشته دکتر گیتا علی‌آبادی معاون آموزشی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، نیاز‌ها و انتظارات از رسانه‌ها در عصر اطلاعات نوشته دکتر عصمت مؤمنی مدرس دانشگاه و پژوهشگر، گفت‌وگوی سید تقی کمالی با دکتر حسن نمکدوست تهرانی با عنوان جامعه اطلاعاتی بدون فعالیت آزاد رسانه‌ها معنا ندارد، گفت‌وگوی محیا برکت با دکتر حسینعلی افخمی استادیار گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، گفت‌وگوی الهه حسینی با دکتر حمیدرضا جمالی مهموئی رئیس پژوهشکده علوم اطلاعات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، گفت‌وگوی هاجر شادمانی با دکتر اسماعیل قدیمی استاد جامعه اطلاعاتی دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان یکپارچگی رسانه‌ای؛ رایج اما ناپسند و مقاله دکتر فریدون وردی‌نژاد با عنوان جایگاه و نقش رسانه‌ها در سیاستگذاری جوامع امروزی.

در هفدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات ترجمه فصل دیگری از کتاب نکارش در روابط‌عمومی نوشته تامس.اچ.بیوینز با ترجمه علیرضا باستانی منتشر شده است.

علاقمندان به تهیه هفدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات می‌توانند علاوه بر کیوسک‌های مطبوعاتی، آنرا از طریق خرید آن‌لاین از سایت www.cmmagazine.ir و یا www.prshop.ir تهیه نمایند.

کد خبر 146703
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز