همشهری‌آنلاین: اولین انجمن روابط عمومی در اسفند 1346 با حمایت ازسوی شرکت ملی نفت ایران با هدف شناساندن ارزش و اهمیت روابط‌عمومی به مدیران و مسئولان و بالا بردن سطح علمی و تجربی دست اندرکاران این رشته تشکیل شد.

انجمن روابط عمومی ایران

اما این انجمن درفعالیت‌های داخلی و خارجی موفقیت چندانی به دست نیاورد و بعد ازمدتی به دست فراموشی سپرده شد.

مجددا درسال 1363 با حضور زنده‌یاد مرحوم دکتر نطقی و تنی چند از شاگردان وی موضوع تشکیل انجمن روابط عموی ایران مطرح گردید و مقررشد روند فعالیت‌های انجمن روابط عمومی ایران قبل از انقلاب مورد بررسی و مطالعه قرارگیرد.

نهایتا پس از طی جلسات متعدد کارشناسی، اساسنامه پیشنهادی برای تشکیل انجمن تدوین گشت اما درآن زمان به علت نامساعد بودن اوضاع داخلی وجنگ تحمیلی زمینه لازم برای طی مراحل قانونی تشکیل انجمن فراهم نیامد وپیگیری موضع به تعویق افتاد.

دومین تجربه (انجمن روابط عمومی) با تلاش و همت زنده یاد مرحوم محمد ملازم که مسئولیت اداره کل تبلیغات دولت را در زمان وزارت جناب آقای سیدمحمدخاتمی عهده داربود، ازسال 1369 آغاز شد و با تشکیل اولین مجمع خود در خرداد 1370 پا به ظهور نهاد.

همزمان با تصویب اساسنامه انجمن انتخابات هیات مدیره نیز صورت گرفت و آقایان محمد ملازم، محمدحسین پرداختچی، جواد قاسمی، حمید صدیق‌پور، سید محمد صحفی، محمدحسین بهدادفر، میرسعید قاضی به عنوان اعضای اصلی، آقایان محمد مهدی صمدی، میرزابابا مطهری‌نژاد، و علی دارایی به عنوان اعضای علی البدل و آقایان کاظم متولی ومحمد رضا تحریری به عنوان بازرسین انجمن انتخاب شدند. دراین دوره آقای جواد قاسمی ریاست انجمن رابه انتخاب هیات مدیره عهده‌دار شد.

همچنین در دوره سوم مجمع عمومی در سال 1375، به منظور گسترده‌تر نمودن فعالیت‌های قانونی انجمن مجوز مؤسسه‌ای به نام مؤسسه فرهنگی علمی چند منظوره از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اخذ و فعالیت رسمی خود را در نیمه دوم سال 77 آغاز نموده است و با اخذ مجوز کانون آگهی، تبلیغ انجمن روابط عمومی نیز فعالیت دیگری در دستورکارانجمن قرارگرفت.

و درسال 1374 پس از انتشار پنج شماره خبرنامه با نام ارتباط، با اخذ مجوزانتشار، ماهنـامه روابط عمومی به صاحب امتیازی انجمن منتشر شد.


خط مشی انجمن روابط عمومی ایران

  1. مساعدت به تداوم، گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی - ایرانی در ارتباطات انسانی با تکیه بر افکار عمومی و کمک به رشد این صفات مشخصه فرهنگی در مقابل دیگر فرهنگ‌ها.
  2. توجه جدی به انجام تحقیقات علمی و تخصصی در زمینه ارتباطات اجتماعی و سازمانی در متن تاریخ و فرهنگ متکی بر ارزشهای پایدار میهن اسلامی.
  3. کوشش سنجیده و سازمان یافته برای توسعه مبانی نظری و تکنیک‌های علمی روابط عمومی با استفاده از برنامه‌های آموزشی مناسب و با تاکید بر روش‌های افکارسنجی موثر.
  4. تلاش مجدانه برای یافتن جایگاه واقعی روابط عمومی در دستگاه‌های مختلف و تبیین و تثبیت منزلت حقیقی این حرفه در حیات اجتماعی کشور.
  5. معرفی و تثبیت شان حرفه‌ای انجمن به عنوان داوری موجه و ارزیابی منزه، دلسوز و باانگیزه در کنار واحدهای روابط عمومی با هدف ایجاد همفکری و همکاری بین آنها و مراجع موثر در تقویت و موفقیت روابط عمومی ها.
  6. برگزاری منظم گردهمایی های مقطعی و فصلی اعضا انجمن در جهت پیگیری خط مشی ها و تحقق اهداف اعلام شده.
  7. آگاهی از وضعیت تحصیلی، تجربی و حرفه ای مدیران، کارشناسان، دانش آموختگان، محققان و صاحبنظران علوم ارتباطات اجتماعی به ویژه روابط عمومی با استفاده از ابزارهای مناسب و کارآمد مانند بانک اطلاعاتی، آرشیو تخصصی و روشهای پیشرفته آماری به منظور برقراری ارتباط مداوم در مسیر تبادل اطلاعات، مهارتها و قابلیت ها، همچنین رشد، شکوفایی و تکمیل تواناییهای دست‌اندر کاران و علاقه‌مندان.
  8. اندیشه و تلاش برای هدایت کارشناسان و متقاضیان ذیصلاح در عرصه روابط عمومی به مجاری مناسب و اشتغال آنان در مراکز مربوط.
  9. ایجاد فرهنگ تقدم اهداف سازمانی نسبت به مقاصد شخصی به منظور پیشبرد برنامه‌ها و دستیابی به اهداف تعیین شده دستگاههای اداری و اجرایی.
  10. فراهم سازی زمینه برای انعکاس واقعی اخبار و اطلاعات و اظهارنظر مستند همراه با تاکید بر صفات اخلاقی در روابط اجتماعی و سازمانی، چون صراحت، صداقت و صمیمیت در رفتارهای جمعی.
  11. اجرای برنامه های آموزشی و تحقیقی از طریق تشکیل کلاس یا با روش مکاتبه ای یا با یازی گرفتن از محققان و مدرسان شایسته و ذی صلاح در این رابطه.
  12. تشکیل سمینارها و سخنرانی‌های آموزشی و گفت و شنود با انگیزه آموزشی در زمینه های مربوط.

منبع: انجمن روابط عمومی ایران

کد خبر 124524
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز