گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: سال تحصیلی91-90 از دیروز در حالی آغاز شد که معلوم نیست چه تعداد دانش‌آموز در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند، برخی خبرگزاری‌ها آمار دانش‌آموزان را 12 میلیون و 300‌هزار نفر اعلام کردند اما روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش این آمار را «حدود 12‌میلیون» نفر اعلام کرده‌است.

مدرسه

حاجی بابایی در حاشیه آیین بازگشایی مدارس در پاسخ به پرسش همشهری در باره آمار دقیق دانش‌آموزان در سال تحصیلی91-90 اعلام کرد: هم‌اکنون آمار دقیقی از دانش‌آموزان نداریم و به همین دلیل اعلام کردیم حدود 12‌میلیون؛ از سویی هنوز تعدادی از دانش‌آموزانی که تجدید داشتند و شهریور امتحان داده‌اند ثبت‌نام نکرده‌اند. وزیر آموزش‌و‌پرورش افزود: آمار دقیق همه دانش‌آموزان در مدارس دولتی، غیردولتی و مدارس خاص تا پایان مهرماه اعلام می‌شود.

سوابق تحصیلی روی سایت

با وجود تأکید وزیر آموزش‌و‌پرورش بر ایجاد نظام جامع آماری در این وزارتخانه، این موضوع هنوز به سرانجام نرسیده و آرزوی حاجی‌بابایی برای اینکه با فشردن یک دکمه بتوان از وضعیت آموزش‌وپرورش مانند آمار دانش‌آموزان، وضعیت تحصیلی آنان و... مطلع شد برآورده نشده‌است.وزیر آموزش‌وپرورش دیروز در پاسخ به پرسش همشهری در‌باره آخرین وضعیت «نظام جامع آماری» در وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد: هنوز به نظام جامع آماری مطلوب دست پیدا نکرده‌ایم ولی کارهای خوبی در این باره انجام شده و هم‌اکنون آمار دقیق فضاهای آموزشی، جمعیت دانش‌آموزی و فرهنگیان برای سال تحصیلی جدید در دست بررسی و استخراج است.

وی افزود: در زمینه فضاهای آموزشی و دانش‌آموزی عدد و رقم خوبی به‌دست آورده‌ایم، اما در‌باره «کارنامه» که محور کاری ما بوده اکنون مرکز فناوری آموزش و پرورش در حال پیگیری است که با تکمیل این روند همه آمار یک‌کاسه می‌شود و به‌زودی گزارشی در این باره ارائه خواهد شد.وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه چرا برای دسترسی به سوابق تحصیلی هر دانش‌آموز یک کارت الکترونیکی یا کدی مانند کد ملی اختصاص داده نمی‌شود اعلام کرد: مدارک دیپلم حدود 4 میلیون دانش‌آموز فارغ‌التحصیل پس از سال84 را آماده کرده‌ایم و به سمتی می‌رویم که پرونده حدود 4‌میلیون فارغ‌التحصیل پیش از سال 84 را نیز آماده کنیم و همه اینها برای ایجاد نظام جامع آماری است.

وی اظهار کرد: باید پرونده همه دانش‌آموزان روی سایت آموزش و پرورش باشد تا اگر فردی خواست در جایی استخدام شود و نیاز به ارائه مدرک دیپلم داشت بتواند از طریق سایت به آن دسترسی داشته باشد و نیازی به مراجعه حضوری به آموزش و پرورش و تهیه کپی و تأییدیه نداشته باشد، البته این اطلاعات می‌تواند برای ورود به دانشگاه‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

آرزوی وزیر

سال‌هاست که نظام تعلیم و تربیت از نبود نظام جامع آماری رنج می‌برد و اغلب برنامه‌ریزی‌ها به‌علت نبود آمار دقیق در این دستگاه عیالوار نتیجه‌ای نداشته و به تبع زحمات مدیران نیز بر باد رفته و شاید به همین دلیل بود که حاجی‌بابایی در (بند ج- ماموریت‌ها) برنامه‌های کاری خود به مجلس برای کسب رأی اعتماد نیز آورده بود: «عدم‌شفافیت در بخش اطلاعات آماری آموزش و پرورش به‌علت فقدان نظام جامع آماری و اطلاع‌رسانی.»با توجه به این ماموریت بود که حاجی‌بابایی یک هفته پس از رأی اعتماد از نمایندگان مجلس، دومآبان ماه 1388 در حاشیه نشست معاونان و رؤسای مناطق آموزش و پرورش اظهار کرد: حرف نخست در آموزش و پرورش را برنامه‌ریزی و آمار خواهد زد. باید سامانه آماری در آموزش‌وپرورش ایجاد شود تا تمام آمار و ریز مطالب در آموزش‌وپرورش جمع‌آوری شود.

حاجی‌بابایی، همچنین در آغاز دوره وزارتش وعده ایجاد نظام جامع آماری را داد و گفت: باید در آموزش و پرورش آمار شفاف وجود داشته باشد تا با فشردن یک دکمه بتوان از آمار دانش‌آموزان در دورافتاده‌ترین مناطق کشور نیز مطلع شد و به محض اضافه یا کم شدن یک نفر از آمار دانش‌آموزان به فاصله یکی دو ساعت باخبر شد. وزیر آموزش‌وپرورش، بهمن ماه89 نیز در پاسخ به پرسش همشهری در باره نظام جامع آماری و اعلام آمار دقیق این وزارتخانه که پیش از این وعده آن داده شده بود، گفت: آمار 14 میلیون و 300هزار نفری، آماری است که تا امروز به دست ما رسیده اما در حال بررسی و جمع‌بندی نهایی هستیم تا هیچ شبهه‌ای باقی نماند و تقریباً می‌توان گفت بیش از 90درصد آمار مدنظر، همین است که اعلام شد.وی درباره طرح نظام جامع آماری در روستاها نیز اظهار کرد: طرح تدوین آمار دقیق آموزش و پرورش براساس همان هدف بوده است و اساساً مجتمع‌های آموزشی و پرورشی روستایی بر این اساس تعریف شده‌اند تا با جمع‌آوری همه اسناد آموزشی در روستاها به مرکز آمار و فناوری وزارتخانه در تهران متصل شده و همه اطلاعات را به‌روز کنند.

آموزش‌وپرورش کمبودی ندارد

معاون اول رئیس‌جمهور نیز در آیین آغاز سال تحصیلی گفت: بودجه‌های آموزش‌وپرورش در دولت‌های نهم و دهم به یک عدد غیرقابل باوری رسیده و آموزش و پرورش توانسته است همه کمبودهای خود را جبران کند.محمدرضا رحیمی افزود: اجرای طرح مجتمع‌های آموزش و پرورش با تحت پوشش قرار گرفتن 3 میلیون دانش‌آموز در روستاها، هوشمند‌سازی‌ 14هزار مدرسه با درجه‌های مختلف و افزایش 102درصدی مراکز استعدادهای درخشان بخشی از این فعالیت‌ها هستند.

با توجه به سخنان معاون اول رئیس‌جمهور در باره افزایش بودجه‌های آموزش و پرورش و سخنان وزیر آموزش‌وپرورش یک پرسش مطرح می‌شود؛ چرا از خانواده‌ها پول(کمک‌های داوطلبانه) یا همیاری برای اداره مدارس دولتی عادی دریافت می‌شود، این همه بودجه کجا می‌رود که مدارس دولتی وضعیت مناسبی ندارند؟

کد خبر 146587
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز