گروه سیاسی: آزادی 2 تبعه آمریکایی متهم به جاسوسی در ایران در چهارشنبه هفته گذشته با شیطنت طرف آمریکایی در استقبال از این آزادی مواجه شد.

باراک اوباما در بیانیه خود ضمن ابراز خوشحالی از آزادی شین بائر و جاش فتال از زندان در ایران بدون اشاره به تصمیم ایران در این خصوص از سلطان قابوس بن سعید سلطان عمان، جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق و مقامات دولت سوئیس برای آزادی این دو نفر تشکر کرده است.

این در حالی است که روابط عمومی قوه قضاییه اعلام کرده بود که درپی درخواست وکیل مدافع 2تبعه آمریکایی از شعبه 36دادگاه تجدیدنظر تهران مبنی بر تبدیل قرار بازداشت آنها به قرار وثیقه، با این درخواست موافقت شده و بر این اساس درپی قبول وثیقه به میزان 5میلیارد ریال برای هر یک از متهمان، نامبردگان تا صدور رای قطعی آزاد خواهند بود.

در پاسخ به این سخنان اوباما، وزارت امورخارجه کشورمان در بیانیه‌ای تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران، پس از طی شدن مراحل قانونی این پرونده قضایی، با احترام به درخواست آزادی این افراد از جانب دبیرکل سازمان ملل و مقامات ارشد کشورهای دوست مانند جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق، هوگوچاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا و سلطان قابوس پادشاه عمان و همچنین برخی شخصیت‌های مذهبی، نامبردگان را براساس رافت اسلامی و به قید وثیقه آزاد کرد.»

وزارت امور خارجه در این بیانیه با یادآوری وضع دشوار و غیرانسانی ده‌ها شهروند ایرانی در زندان‌های آمریکا گفته که ملت ایران از شخصیت‌های برجسته سیاسی و مذهبی انتظار دارد که از هیچ اقدامی در جهت تامین حقوق اولیه این انسان‌های بیگناه و آزادی آنها مضایقه نکنند.

نظر احمدی نژاد در باره آزادی متهمان آمریکایی

رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با مدیران و اعضای شورای سردبیری خبرگزاری آسوشیتدپرس در پاسخ به سؤالی درباره 3 نفر از اتباع آمریکایی که به‌طور غیرقانونی وارد مرزهای ایران شده بودند، گفت: جمهوری اسلامی ایران این افراد را در یک اقدام انسانی و البته یکطرفه آزاد کرد که تاکنون عمل متقابلی مشاهده نشده است. البته امیدواریم رئیس‌جمهور آمریکا به قول خود مبنی بر تغییر سیاست دولت آمریکا در قبال ایران عمل کند؛ اما همگان باید توجه داشته باشند که فرصت‌ها همیشه در اختیار نیست.

کد خبر 146488
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز