قیمت طلا از حدود 2 هفته پیش روند نزولی در پیش گرفته و با وجود اینکه تا مرز 1900 دلار در هر اونس پیش‌رفته بود، هم‌اکنون در آستانه 1600 دلار قرار دارد.

 محمد کشتی‌آرای

به‌منظور پی‌بردن به دلایل این اتفاق و تأثیرات آن در بازار سکه و طلا در داخل کشور، با محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • عامل اصلی سقوط ارزش طلا در بازارهای جهانی را بعد از یک افزایش بی‌سابقه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از علت‌های اصلی که باعث افزایش قیمت طلا تا مرز 1900 دلار شده بود رکود و بحران اقتصادی در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله اروپا و آمریکا بود. این امر سبب شده بود که بسیاری از سازمان‌ها و حتی کشورها سرمایه خود را تبدیل به طلا کرده و در نتیجه این افزایش تقاضا قیمت رو به افزایش نهاد. اما در حدود 2هفته گذشته سیاست‌های جدیدی توسط کشورهای در معرض بحران اقتصادی در پیش گرفته و مقرر شد منابع مالی مناسبی به بازارهای سرمایه و بنگاه‌های اقتصادی تزریق شود. در حقیقت می‌توان گفت اجرای این برنامه‌های بازسازی اقتصادی موجب توقف رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی شد. از طرفی بسیاری از کشورها که منابع مالی خود را به طلا تبدیل کرده بودند، هم‌اکنون باید با فروش همین طلا، منابع لازم را به اقتصاد خود تزریق کنند که این عامل نیز موجب افزایش عرضه طلا و کاهش هرچه بیشتر قیمت آن خواهد شد.

  • با توجه به روند کاهنده قیمت‌های جهان، آیا هم‌اکنون ارزش سکه در بازار داخلی دارای حباب است؟

بله، از روز شنبه هفته گذشته تا امروز قیمت طلا در هر اونس 156 دلار معادل 9.1 درصد کاهش یافته است. اگر قیمت سکه بهار آزادی را با همین میزان کاهش نسبت به هفته گذشته درنظر بگیریم باید امروز با قیمت 535 تا 540 هزار تومان فروخته شود. البته امروز بازارها بعد از حدود 3 روز تعطیلی باز شده‌اند و نرخ مشخصی وجود ندارد. ازطرفی باید توجه داشت که معمولا یکی از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت، بحث عرضه و تقاضاست. معمولا در چنین شرایطی افرادی که سکه را با قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اند حاضر به فروش آن نیستند و بنابراین یک محدودیت عرضه در بازار داخلی به‌وجود می‌آید.

  • چه رفتاری را از سوی فعالان بازار مسبب برقراری تعادل می‌دانید و چه توصیه‌ای به خریداران خرد سکه دارید؟

الان شرایطی نیست که بنده توصیه‌ای به کسی داشته باشم. در این موارد باید خود افراد تصمیم‌گیری کنند. فقط می‌توان گفت که فعلا عدم‌عرضه به بازار موجب افزایش قیمت سکه در بازار می‌شود و این قیمت ممکن است با قیمت‌هایی که براساس واقعیت‌های اقتصادی محاسبه می‌شوند تفاوت داشته و حبابی باشد. اما تا پایان وقت امروز احتمالا با توجه به نرخ دلار و نیز روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی، یک قیمت مشخص برای سکه تعیین خواهدشد و تفاوت با قیمت منطقی به حداقل خواهد رسید.

  • آیا فکر نمی‌کنید که خرید سکه با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت فروش توسط طلافروشان هم می‌تواند یک عامل اساسی برای عدم‌عرضه سکه توسط مردم و باقی ماندن حباب در بازار باشد؟

در هیچ جای قانون نیامده که یک صرافی ملزم باشد سکه را با قیمتی خاص خریداری کند. اصلا طلافروشان این اختیار را هم دارند که سکه را نخرند. این همان مسئله عرضه و تقاضاست. همانگونه که هر فردی یک تفکر و برنامه اقتصادی برای خود دارد، واحدهای صنفی هم همان تفکر را دارند. گاهی اوقات وقتی طلا رو به بالاست بسیاری از واحدها از فروش سکه امتناع می‌کنند و گاهی هم ممکن است سکه را نخرند یا آن را به قیمتی بسیار پایین‌تر خریداری کنند. این به‌دلیل بالا بودن ریسک است. به‌نظر بنده تا اواسط یا نهایتا پایان وقت امروز یک وضعیت متعادل در بازار سکه حاکم خواهد شد.

کد خبر 146477
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز