سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تایپوگرافی به اثری گرافیکی گفته می‌شود که حروف ساختار اصلی آن را تشکیل می‌دهد و از فونت‌های موجود با دخل و تصرفاتی که در آنها برای کشف ویژگی‌های بصری حروف انجام می‌شود، استفاده می‌کند.

به عبارت دیگر، تایپوگرافی شاخه‌ای از گرافیک است که با استفاده از حروف چاپی روحیه و کاراکتر ثابتی را به حروف می‌‌دهد و با تغییرات مختلف، به مفهوم و هدف گرافیست نزدیک می‌شود.

با اینکه هنوز معادلی فارسی برای تایپوگرافی ساخته نشده است،اما این کلمه بین بسیاری از گرافیست ها و وب سایت‌های طراحی رد و بدل می‌شود.

تایپوگرافی انواع مختلفی مثل تایپوگرافی انگلیسی، فارسی و حتی اشکال تایپوگرافی شده دارد. طراحی آن نوع از تایپوگرافی که در آن حروف،شکل یک جسم یا یک حیوان را می سازند نیز نیاز به خلاقیت زیادی دارد.

یک کتاب مرجع، قبض برق، مطبوعات، نوشته های انواع تابلوهای شهری، اعم از چاپی یا الکترونیک و البته پوستر و غیره همگی نیاز به طراحی تایپو گرافی دارند.

یکی از مهمترین اهداف طراح تایپو گرافی این است که به کمک تایپ یا قلم و تصویر نه فقط خواندن را آسان کند، بلکه معنا را به صورتی نو و خلاقانه القاء نـماید و کاری کند که مردم به خواندن و فهمیدن موضوع با شوق و علاقه جذب شوند.

طراحی تایپو گرافی در بهترین شکل خود از معنای مورد نظر اولیه سفارش دهنده فراتر می‌رود و همیشه چیزی زیباتر به آن می‌افزاید.

کد خبر 146141

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز