همشهری آنلاین: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با همکاری سازمان استاندارد برای جمع آوری سکه‌های طلای مدور که در غیر بانک مرکزی ضرب شده‌اند ضرب الاجل 6 ماهه تعیین کرد.

سکه بهار آزادی

مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درمصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر، با بیان این مطلب گفت: براساس قانون تنها بانک مرکزی در کشور مجاز به ضرب سکه‌های طلاست و ضرب و توزیع هر نوع سکه مدور با عناوین مختلف از جمله سکه های پارسیان از طریق شخص حقیقی و یا حقوقی ممنوع شده است.

آقای شهرام میرآخورلو افزود: برخی از واحد هایی که به ضرب این سکه ها مبادرت می کردند گواهی هایی از برخی تشکل‌ها دریافت کرده بودند که این گواهی‌ها نیز ابطال شده است.

وی گفت: اگر کسی بخواهد سکه‌ای را ضرب و در بازار عرضه کند حتما باید پنج گوش یا شش گوش یا چند ضلعی باشد و حالت دوار یا دایره نداشته باشد.

میرآخورلو افزود: با این حال سکه‌های غیر بانکی که هم اکنون در بازار موجود هستند عیار لازم را دارند و مشکلی از نظر فروش برای مردم وجود ندارد و فعالان در بازار طلا انها را جمع آوری خواهند کرد.

مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره واردات طلا گفت: هم‌اکنون واردات مصنوعات طلا برای تجارت و عرضه آن ممنوع است اما واردات برای استفاده شخصی و واردات شمش انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تخلف عیار در مصنوعات طلای خارجی در مقایسه با تولیدات داخلی بالاست و واردات آن قاچاق است گفت : به همین دلیل گشت ویژه نظارتی در 31 استان با همکاری سازمان‌های بازرگانی فعال شده است تا در مدت یک ماه از عرضه طلاهای خارجی جلوگیری شود .

میر آخورلو گفت: پس از یک ماه با متخلفان و عرضه کنندگان مصنوعات طلای خارجی برخورد می‌شود.

کد خبر 146105
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز