سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: ‌روز گذشته در پی کاهش بهای جهانی طلا و تصمیم بانک مرکزی مبنی بر افزایش عرضه سکه در بانک کارگشایی، قیمت انواع سکه بهار آزادی روند کاهشی در پیش گرفت.

به گزارش همشهری، اما کاهش قیمت‌ها در این بازار به اندازه کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی نبود و این نشان‌دهنده وجود حباب قیمتی در این بازار است.با قرار گرفتن ارزش هر اونس طلا در محدوده 1810 دلار و آغاز برنامه افزایش عرضه سکه، روز گذشته هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار به قیمت 628 هزار تومان به فروش رسید.

بانک مرکزی روز سه‌شنبه نرخ فروش انواع سکه در بازار رسمی را کاهش داد؛ به‌نحوی که سکه تمام بهار آزادی با قیمت 579 هزار تومان و مالیات برارزش افزوده 23هزار و 160 تومانی در نهایت با قیمت 602 هزار و 160 تومان فروخته شد. نیم سکه نیز با نرخ پایه 274 هزار تومان و مالیات برارزش افزوده 10 هزار و 960 تومانی با قیمت 284 هزارو 960 تومانی قیمت‌گذاری شد و به فروش رسید. ربع سکه با نرخ پایه 142 هزار و 500 تومان و مالیات برارزش افزوده 5 هزار و 700 تومانی در نهایت با قیمت 148 هزار و 200 تومان در شعب منتخب بانک ملی فروخته شد.

سکه گرمی هم با قیمت 73 هزار تومان و ارزش افزوده 2 هزار و 920 تومانی در نهایت 75 هزار و 920 تومان به فروش رسید. در بازار آزاد نیز روز گذشته قیمت خرید و فروش سکه کاهش یافت؛ به‌نحوی که سکه طرح جدید 608 هزار تومان، نیم‌سکه 285 هزار تومان، ربع سکه 148 هزار تومان و سکه گرمی 78 هزار تومان قیمت‌گذاری و فروخته شد. هر گرم طلای 18 عیار در بازار داخلی دیروز تهران با قیمت 55 هزار و 450 تومان به فروش می‌رسید. البته کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند که با وجود روند نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی قیمت سکه همچنان حبابی بوده و بهای سکه تمام بهار هم‌اکنون حداقل 40 هزار تومان بالاتر از حد منطقی است.

واکنش منفعلانه به قیمت‌های حبابی

با وجود این وزیر امور اقتصادی‌ودارایی می‌گوید: بازار سکه هم‌اکنون متعادل است و کافی است نرخ آن را با قیمت‌ها‌ی طلا در بازار جهانی مقایسه کرد تا به این نتیجه رسید؛ چراکه اگر قیمت سکه در بازارهای جهانی را در نرخ ارز ضرب کنیم و تبدیل اونس به گرم را نیز انجام بدهیم، مشاهده می‌شود که قیمت سکه مطابق با قیمت‌های جهانی طلاست. سیدشمس‌الدین حسینی به مهر گفت: وزارت اقتصاد نه توان این را دارد و نه به‌دنبال آن است که نرخ سکه را بدون تطبیق با نرخ‌های جهانی تعیین کند؛ به این معنا که قیمت طلا در دنیا یک رقم باشد ما نصف آن را در محاسبات نرخ سکه وارد کنیم.

وی تصریح کرد: ما همچنان بر این موضوع پافشاری خواهیم کرد که بین قیمت جهانی طلا و قیمت سکه، شکافی ایجاد نشود.
این اظهارات وزیر اقتصاد در حالی بیان می‌شود که هم‌اکنون دلالان سکه و ارز به‌عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش غیرمنطقی قیمت در این بازارها آزادانه فعالیت می‌کنند و حتی عرضه سکه از طریق سیستم بانکی نتوانسته بر کاهش التهاب در بازار تأثیرگذار باشد.

کد خبر 145560
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز