دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

درحالی‌که مهلت ثبت‌نام برای حضور در هیات مؤسس بورس انرژی به پایان رسیده، اطلاعات موجود نشان می‌دهد در این هیأت تولیدکنندگان انرژی به حاشیه رانده شده و نهادهای مالی غیرمطمئن بر بازار آینده انرژی مسلط شده‌اند.

energy bourse

شرکت بورس انرژِی پس از شرکت‌های بورس اوراق بهادار، کالا و فرابورس، چهارمین بورس رسمی ایران خواهد بود.
به گزارش فارس، اطلاع‌رسانی ناکافی ابهامات جدی را درباره روند راه‌اندازی و آینده این بازار مهم اقتصادی ایجاد کرده است. منتشر نشدن اطلاعات شفاف درباره فراخوا‌ن‌های تشکیل بورس انرژی خود به ابهامات موجود دراین باره افزوده است.

بر پایه آیین‌نامه بورس ١٨١ شخص حقوقی و نهاد مالی، صاحب ۶٠ درصد سهام شرکت بورس انرژی شدند و فقط 20 درصد سهام بورس انرژی به مجموعه تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان و صنعت انرژی تخصیص یافته، 20 درصد باقیمانده نیز برای خرید عموم عرضه می‌شود. در ادامه گزارش فارس آمده است: با توجه به نبود ساختارهای نظارتی مناسب و شفاف نبودن فعالیت نهادهای مالی که اختلاس بی‌سابقه 3هزار میلیارد تومانی نمونه واضح آن است، نگرانی‌هایی را درباره ایجاد انحراف در بورس انرژی برمی‌انگیزد.

با این ترکیب، روند بورس انرژی در جهت منافع این صاحبان سهم شکل می‌گیرد و آنها می‌توانند در بازار هر کاری از جمله مدیریت بازار را انجام دهند. گمانه زنی فارس حاکی از آن است که طراحان این بورس ترجیح می‌دهند تأمین‌کنندگان انرژی نقشی در اداره بازار و عرضه نداشته باشند. در چنین شرایطی تأمین‌کنندگان انرژی حتما متضرر خواهند شد. در واقع عرضه‌کنندگان انرژی که اغلب در بخش پایین‌دستی حضور دارند در آینده نه چندان دور همگی به‌عنوان تامین‌کننده انرژی هیچ نقشی در این بازار نخواهند داشت و تابع سیاست متقاضیان خواهند شد.

کد خبر 146089
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز