دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه اجتماعی- مینا شهنی: بازنشستگان برای ثبت‌نام جهت دریافت سهام‌عدالت مجوز ندارند.

باز نشست

این در حالی است که کارگران ساختمانی امسال ‌توانستند برای دریافت سهام ثبت‌نام کنند.

مسعود کاظم‌زاده مدیرکل پیشین امور اجتماعی وزارت کار، درباره ثبت‌نام کارگران گفته که براساس منشور کاری یکی از برنامه‌های مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد بهبود در روش واگذاری سهام به کارگران است.تحلیل منشور کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی تشریح می‌شود که بازنشستگان از سال86 تا‌کنون اجازه ثبت‌نام برای سهام را نداشته‌اند.

علی‌اکبر خبازها، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته سراسر کشور نیز در این‌باره توضیح داد: کسانی که بعد از سال1386 بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند برای دریافت سهام عدالت ثبت‌نام کنند. در پیگیری‌های به‌عمل‌آمده از سوی کانون‌های بازنشستگی نیز راه به جایی نبرده و مسئولان اعلام کرده‌اند که این فرصت در اختیار بازنشستگان قرار نمی‌گیرد.

خبازها با اشاره به ‌اینکه بازنشستگان بعد از سال1386 مصرانه خواهان دریافت سهام بوده‌اند، گفت: مراجعات زیادی در این سال‌ها داشته و داریم که از ما می‌خواهند وضعیت سهام عدالت‌شان را مشخص کنیم و با اینکه تمام تلاش خود را در این راه صرف کرده‌ایم اما دستمان به جایی نرسیده و هنوز دولت برای این گروه تصمیم مناسبی نگرفته است.

به‌ گفته وی وجود برگه‌های سهام عدالت در میان بازنشستگان سبب ایجاد یک نابرابری در میان آنان شده به‌قسمی که این واقعیت در ذهن برخی بازنشستگان شکل گرفته که دولت میان آنها با دیگر بازنشسته‌ها تبعیض قائل شده است.با اعلام زمان ثبت‌نام کارگران ساختمانی، بازنشستگان این پرسش را مطرح کرده‌‌اند که اگر قرار است دولت سهام عدالت بدهد چرا بین کارگر و بازنشسته تفاوت قائل شده است؟

با هر مکانیسمی که قرار است سهام عدالت به کارگران داده شود خب با همان مکانیسم هم می‌توان برای سهام بازنشستگان تعیین تکلیف کرد. تا‌کنون بیش از 2 میلیون کارگر فصلی و ساختمانی برای دریافت سهام عدالت ثبت‌نام کرده‌اند که پرونده‌های آنها دردست بررسی است و اسامی آنها به تفکیک استان‌ها ارسال شده تا وضعیت‌شان توسط ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری برخی دستگاه‌ها و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی بررسی شود.

موضوع، رسانه‌ای شد

بحث سهام عدالت بازنشستگان تا سال گذشته به مکاتبه میان کانون بازنشستگان و مسئولان دولتی محدود شده بود اما از ابتدای امسال این بحث به رسانه‌ها راه پیدا کرد و بازنشستگان امیدوار بودند تا با طرح این مسئله در رسانه‌های سراسری مشکل‌شان را حل کنند.

خبازها درباره رسانه‌ای شدن این موضوع گفت: بعد از اینکه از مکاتبات ناامید شدیم، تلاش کردیم تا از راهی دیگر خواسته بازنشستگان را به گوش مسئولان برسانیم اما با گذشت 6 ماه از سال هنوز هم خبری نشده است.او معتقد است در حالی که تعداد زیادی از بازنشستگان سهام در دست دارند، گروه بازمانده حق خود می‌دانند که صاحب سهام شوند. این خواسته به‌خصوص با انتشار اخباری درباره واگذاری سهام به کارگران بیشتر نمود پیدا کرده است.

سهامی که سود ندارد

بازنشستگان سهامدار فقط یک‌بار و در سال1386 موفق شده‌اند بابت سهام‌شان 40‌هزار تومان سود دریافت کنند. سود این سهام همان زمان 80‌هزار تومان اعلام شده بود که نیمی از آن برای بازپرداخت اصل سهام نزد دولت ماند و بر این اساس هر سهامدار در یک بازه‌زمانی 10‌ساله می‌بایست اصل بهای سهام را به دولت می‌پرداخت اما اعطای سود، ناگهان منتفی شد و در 4‌سال گذشته از سود سهام عدالت خبری نبوده است.

سازمان خصوصی‌سازی‌ برای رفع هر نوع ابهام درباره سود سهام بازنشستگان توضیح داده که «پرداخت هر گونه سود سهام عدالت قبل از پرداخت اقساط سر رسید شده ممنوع اعلام شده است. در ابتدای توزیع سهام عدالت با توجه به پیش‌بینی‌ سوددهی مناسب شرکت‌های سرمایه‌پذیر مقرر شده بود که پس از کسر هزینه‌های اجرای طرح، نیمی از مبلغ باقیمانده به سهامداران پرداخت و نصف دیگر بابت بهای سهام به حساب خزانه واریز شود؛ لیکن پس از وصول چند دوره صورت‌های مالی و صورتجلسات مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌‌پذیر، مشخص شد که با این روش امکان پرداخت بهای سهام در مهلت قانونی 10‌ساله وجود ندارد.»

و سرانجام

حالا بازنشستگان سهامدار مانده‌‌اند با برگه‌هایی در دست که نه در بازار خریدار دارد و نه سودی به آن تعلق گرفته است با این تردید که آیا اصلا این سهام ارزش ریالی دارد؟

کد خبر 146084
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز