دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: عدم دقت در انتخاب ضدآفتاب‌های مناسب با نوع پوست، یکی از شایع‌ترین علل بروز جوش‌های غرور است. جوش غرور در اکثر مواقع نیاز به درمان خاصی ندارد و با رعایت اصول بهداشتی و عدم دستکاری، دوره‌ بیماری طی می‌شود. دستکاری جوش‌ها پروسه درمان را 10 تا20 سال طولانی‌تر می‌کند.

دستکاری جوش‌ها موجب طولانی شدن دوره درمان می‌شود

دکتر همایون مژدهی آذر در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره آکنه اظهار کرد: بیماری جوش غرور جوانی یا آکنه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی و به طور کلی بیماری‌های انسان است که معمولا از بلوغ شروع می‌شود و تا حدود 30 یا 40 سالگی از اوج خود فروکش می‌کند و معمولا در سنین بالاتر خود به خود محو می‌شود.

وی ادامه داد: زمینه این بیماری معمولا در کسانی وجود دارد که پوست چرب دارند. ولی عواملی چون استرس‌های محیطی، کرم‌ها و لوازم آرایشی که به پوست مالیده می‌شود، ‌تغییرات هورمونی، نامنظمی‌های عادت ماهانه در زنان، کیست‌های تخمدان، بارداری، داروهای مختلف از جمله داروهای بارداری و کورتون‌ها، مصرف بعضی از غذاها و برخی عوامل دیگر در تشدید و یا بهتر شدن این ضایعات دخالت دارند.

مژدهی آذر در پاسخ به این پرسش که آیا نوع تغذیه به عنوان مثال استفاده از مواد غذایی بسیار شیرین چون شکلات‌ها می‌توانند فاکتور موثری در بروز آکنه باشند، اظهار کرد: تغذیه در اینجا از اهمیت کمتری برخوردار است اما فاکتورهای دیگر رایج‌تر هستند.

این متخصص پوست و مو، دستکاری‌های جوش با دست یا وسایلی مانند بند انداختن، بخور دادن و مانند آن را باعث تشدید ضایعات دانست و گفت: جوش غرور در اکثر مواقع نیاز به درمان خاصی ندارد و افراد تنها در صورتی که اصول بهداشتی را رعایت کنند و جوش‌های خود را دستکاری نکنند، دوره‌ بیماری طی شده و خود به خود بهبود می‌یابد.

مژدهی آذر دستکاری جوش‌ها را بسیار مهم دانست و گفت: اهمیت این موضوع تا جایی است که باعث می‌شود درمان جوش شما 10 سال یا 20 سال بیشتر طول بکشد.

وی افزود: اما در بعضی مواقع که سیر این بیماری متفاوت است و یا جوش‌ها ماهیت تهاجمی‌تر و تخریب‌کننده‌تری دارند نیاز به دخالت طبی پیدا می‌شود.

این متخصص پوست و مو در این باره توضیح داد: این سیر طبیعی در 90 درصد افراد طی می‌شود مگر این‌که مشکلی وجود داشته باشد. به عنوان مثال زنی که 40 ساله است اما هنوز صورتش جوش می‌زند، شاید کیست تخمدان یا استرس شدید داشته باشد و یا موارد دیگری که جزو استثنائاتی است که در سنین بالاتر وجود دارد.

این متخصص پوست و مو، هدف از درمان و دخالت پزشک در این مواقع را بر جای نماندن ضایعات ناشی از آکنه بر روی پوست عنوان کرد و گفت: آکنه گاهی باعث بدشکلی‌ها و بدفرمی‌هایی بر روی پوست می‌شود که ممکن است به طور طبیعی پس از بهبود، خود آکنه هم برطرف نشوند. به‌ویژه این که این بیماری معمولا در سنی بروز پیدا می‌کند که در روحیه، اعتماد به نفس و شکل‌گیری شخصیت فرد دخالت می‌کند.

مژدهی آذر درباره زمان شروع پروسه درمان آکنه اظهار کرد: پس از درمان مناسب ضایعات، پزشک شروع به درمان آثار به جای مانده از ضایعات می‌نماید که برای این کار از داروها و موارد مختلفی استفاده می‌شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به لیزر، میکرو درم ابریژن و درم ابریژن اشاره کرد در نهایت می‌توان از روش‌های جراحی هم برای درمان جای زخم‌ها بهره گرفت.

این متخصص پوست و مو همچنین با بیان این مطلب که اکنون در دنیا ضدآفتاب‌ها یکی از شایع‌ترین علل بروز جوش‌های غرور هستند، گفت: همه افراد باید از ضدآفتاب‌های متناسب با پوست خود استفاده کنند.

کد خبر 146035
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز