گروه اجتماعی: از این پس برگ اعلام غیبت و تعیین مجدد تاریخ اعزام برای کلیه مشمولانی که به هر دلیل در اعزام حضور نداشته‌اند، صادر می‌شود.

سرباز

این خبر را اداره اجتماعی سازمان وظیفه عمومی ناجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد و آن را در راستای اجرای قانون و به‌منظور تعیین تکلیف مشمولان غایب دانست. در این اطلاعیه آمده است که کلیه مشمولانی که در تاریخ اعزام قانونی خود حاضر نشوند، مرتکب غیبت شده و غایب محسوب می‌شوند و در اجرای قانون باید نسبت به شناسایی و تعیین تکلیف آنان اقدام شود.

در این راستا این برگ که به رنگ قرمز نیز طراحی شده به‌منظور اعلام اخطار و اطلاع مشمول از تاریخ مجدد اعزام وی صادر و به آدرس محل سکونت آنان ارسال می‌شود.در این برگ ضمن تعیین تاریخ مجدد اعزام و درج 3ماه اضافه خدمت، به مشمول ابلاغ می‌شود که موظف به حضور در محل و تاریخ تعیین شده ثانوی است و چنانچه در موعد اعلام شده بعدی برای اعزام به خدمت مراجعه نکند، حسب قانون از طریق مراجع ذی‌ربط تحت تعقیب قرار گرفته، دستگیر و با درج 6‌ماه اضافه خدمت در سوابق خدمتی، به یکی از مراکز آموزش نیروهای مسلح اعزام می‌شود.

در ادامه سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد که طبق ماده 10 قانون خدمت وظیفه عمومی انجام اموری مانند شرکت در آزمایشات رانندگی و اخذ گواهینامه، دریافت هرگونه وام و کمک‌های کشاورزی، صنعتی، دامداری و مسکن از طریق وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای قانونی، کاندیدا شدن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و سایر شوراها و انجمن‌های قانونی، تحویل اصل گواهینامه یا پایان‌نامه دوره‌های تحصیلی دیپلم و بالاتر از وزارتخانه مربوطه، صدور پروانه کسب و اجازه اشتغال و عضویت در شرکت‌های تعاونی در مورد مشمولان خدمت وظیفه عمومی مستلزم ارائه مدرکی دال بر رسیدگی به وضعیت مشمولیت آنان از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا است، بنابراین کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی باید به موقع و قبل از ورود به غیبت نسبت به تعیین تکلیف مشمولیت خود اقدام کنند.

موضوع غیبت از خدمت سربازی، در حالی چنین اهمیتی یافته است که اغلب جمعیت انبوه متولد دهه‌های‌50 و 60 از مرحله خدمت سربازی عبور کرده‌اند و نوبت به متولدین اواخر دهه‌60 و دهه70 رسیده است.پیش از این و در سال‌های گذشته، سازمان وظیفه عمومی ناجا، سیاست‌هایی برای کاهش تعداد سربازان به‌علت وجود انبوه مشمولان اجرا می‌کرد، اما به‌نظر می‌رسد با عبور جمعیت کلان جوان از مرحله خدمت سربازی، سیاست‌های تازه‌ای به اجرا گذاشته می‌شود. ایران یکی از معدود کشورهای دنیاست که خدمت سربازی با طولی بیش از یکسال در قالب وظیفه عمومی را هنوز در برنامه دفاعی خود دارد.

در برخی دیگر از کشورها خدمت سربازی اجباری نیست و جوانان می‌توانند به‌صورت داوطلبانه به استخدام ارتش حرفه‌ای کشورشان در آیند. فراخوان خدمت وظیفه عمومی در شرایط عادی غالباً در این کشورها وجود ندارد ولی احتمال فراخوانی جوانان این کشور در مواقع حمله دشمن و مواقع اضطراری اجتماعی مانند بلایای طبیعی گسترده و مانند آن، همواره وجود دارد.

پذیرش 5300 نفر به‌عنوان سربازمعلم

معاون احضار و اعزام سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه امسال حدود 5300 نفر به‌عنوان سربازمعلم در مراکز آموزش و پرورش کشور مشغول به خدمت می‌شوند، گفت: پذیرش سرباز در آموزش‌و‌پرورش، بیشتر از سایر دستگاه‌های دولتی است.سرهنگ رحمان علیدوست به ایسنا گفت که نداشتن غیبت، عضویت در بسیج و عدم‌سوء‌سابقه از شرایطی است که درخواست‌کنندگان برای سرباز‌معلمی باید دارا باشند و در استان‌های دارای درخواست بالا، عضویت در خانواده شهدا و ایثارگران نیز احتمال پذیرش مشمولان را افزایش می‌دهد.

کد خبر 145847
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز