شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

راحله فاضلی: سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره، که در نوع خود بی‌نظیر و یکی از دو سفارت این رژیم در جهان عرب است، در ساختمانی 20 طبقه نزدیکی رود نیل قرار گرفته.

اعتراضات - مردم - مصر

 از دفتر سفارت تا میدان تحریر، مرکز انقلاب اخیر مصریان، راهی نیست و روی پرچمی که بالای آن آویخته شده، منفورترین علامت در خاورمیانه دیده می‌شود؛ ستاره داوود! در ماه‌های گذشته مصری‌ها چندبار مقابل این سفارت تجمع و اعتراض کردند تا بالاخره موفق به تسخیر آن و فراری دادن سفیر شدند. در 15فوریه که «روز نکبت» خوانده می‌شود، زیر همین پرچم هزاران مصری جمع شدند تا خشم خود نسبت به شصت وسومین سالروز تشکیل رژیم صهیونیستی را فریاد کنند. آنها از دولت جدید مصر می‌خواستند روابطش با این رژیم غاصب را قطع کند؛ اما نه تنها به مقصود خود نرسیدند بلکه با یک حقیقت تلخ نیز مواجه شدند؛ قدرت عنان گسیخته نیروهای مسلح شورای‌عالی!

این تظاهرات به آرامی شروع شد و ساعت‌ها بدون خشونت ادامه داشت اما یورش ناگهانی نیروهای مسلح به معترضان، خیابان را به میدان جنگ تبدیل کرد. نیروهای امنیت مرکزی و سربازان ارتش برای متفرق کردن راهپیمایان بسیار وحشیانه به روی آنها آتش گشودند. در این تیراندازی‌ها که 2نفر تیرخوردند، عاطف یحیای 23ساله پس از اصابت گلوله به سرش کشته شد. درگیری‌ها 2ساعت ادامه پیدا کرد و از آن جمعیت تنها چندصدجوان مصری باقی ماندند که با پرتاب سنگ از خود دفاع می‌کردند. آنها در حال شعار دادن بودند که رگبار گاز اشک‌آور شروع شد و تلاش‌هایشان برای فرار از مخمصه بی‌نتیجه ماند و توسط سربازان محاصره شدند. نیروهای نظامی به سرعت معترضان را دستگیر کرده و به سمت سفارت بردند. افسران پلیس به شکلی توهین‌آمیز جوانان انقلابی را بازرسی بدنی کرده و از آنجا بردند.

این ارتش با حمایت مردم توانسته خود را به‌عنوان حافظ ثبات و امنیت مطرح کند؛ مردمی که هنوز فراموش نکرده‌اند چطور همین نیروهای نظامی قسم خورده چند ماه پیش، از خود سلب مسئولیت کرده و خرابکاران و جانیان را به جان انقلابیون انداخته بودند.
ارتشی که خلافکاران و غارتگران را ندیده گرفته بود، به‌سادگی به مردم عادی حمله می‌کرد و از 28ژانویه، یعنی 4روز پس از شروع قیام مصر هزاران نفر از افراد عادی را بازداشت و ممنوع‌الملاقات کرد و دادگاه‌های نظامی برایشان تشکیل داد. سربازان به معترضان مستقر در میدان تحریر حمله کردند و با میله‌های آهنی و باتوم‌های الکتریکی آنها را کتک زدند.

اکنون که انقلاب به پیروزی رسیده و دولت جدید تشکیل شده، بازهم نیروهای نظامی رفتارهای ضد‌و‌نقیضی از خود نشان می‌دهند و شرایطی به‌وجود آورده‌اند که زندگی مردم را آشفته کرده است. به گفته فعالان سیاسی، از زمان شروع قیام تاکنون، هزاران مصری دستگیر و بازداشت شده‌اند و هنوز آمار دقیقی از تعداد آنها اعلام نشده است. ارتش به وکلا یا خویشاوندان زندانیان اجازه نمی‌دهد به صورت مرتب با آنها ملاقات داشته باشند. گاهی اوقات حتی خبر زندانی شدن افراد نیز به اطرافیانشان داده نمی‌شود. گفته می‌شود آمار زندانیان به 10هزار نفر رسیده است اما هنوز جزئیات دقیقی در دست نیست. جبهه دفاع از مخالفان مصری که از ائتلاف گروه‌های حقوق بشری تشکیل شده، اعلام کرده که تاکنون دست‌کم 5هزار محاکمه انجام شده است. چند روز پس از روز نکبت، ارتش، دادگاهی تشکیل داد و 15نفر از معترضان سفارت رژیم‌صهیونیستی را محاکمه کرد. قاضی پس از قرائت 6مورد اتهام، آنها را به تخریب اموال عمومی و تجمع غیرقانونی محکوم کرد. حکم نهایی این معترضان، یک سال زندان تعلیقی بود و همان شب مرخص شدند اما 100نفر دیگر از معترضان همچنان دربند باقی ماندند.

کد خبر 145771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز