جمعه ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: مدارس مجاز نیستند رنگ روپوش مدارس یا اینکه روپوش را از چه فروشگاه یا تولیدی‌ای تهیه کنند، به دانش‌آموزان تحمیل کنند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: مدارس مجاز نیستند برای تهیه روپوش مدارس هزینه‌ای را به خانواده‌ها تحمیل کنند و برای خرید روپوش‌ها از سوی تولیدی‌های خاص اجباری داشته باشند.چند سالی است که مدارس در آستانه بازگشایی موضوع تغییر رنگ یا نوع روپوش را در مدارس دخترانه به فراخور نوع مدرسه و منطقه جغرافیایی مطرح می‌کنند و البته برخی نیز در این میان پا را فراتر می‌گذارند و افزون بر اصرار در تغییر رنگ و نوع روپوش، مکان‌های خاصی را برای تهیه آن معرفی ‌می‌کنند و خانواده‌ها ملزم هستند به آنجا مراجعه کنند. فرشته حشمتیان اظهار کرد:

«مدارس نباید هیچ‌گونه تاکید و اجباری برای تغییر رنگ یا تهیه روپوش جدید داشته باشند.» وی افزود: همچنین دادن سفارش به شرکت‌ها یا تولیدی‌‌های خاص که قراردادهایی با مدرسه مبنی بر تهیه و دوخت روپوش‌های آن مدرسه دارند، غیرمجاز است و با مدارس متخلف برخورد می‌شود.

ادامه سخنان معاون وزیر آموزش و پرورش همانند اظهارات مسئولان در سال‌های پیش است و همان بحث‌های تکراری که «دانش‌آموزان می‌توانند در دوره تحصیلی خود از همان روپوش سال گذشته استفاده کنند و هیچ‌گونه اجباری مبنی بر تغییر آنها وجود ندارد.» معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام نکرده که اگر مدرسه‌ای در این‌باره تخلف کرد، خانواده‌ها از چه طریقی اقدام کنند یا به کدام مسئول اطلاع دهند و آیا پیگیری موارد تخلف در این باره صرفا در حد حرف است یا اینکه با مدیرانی که احتمالا این نکات را رعایت نکنند، برخورد می‌شود؛ البته مردم می‌دانند که آموزش و پرورش یقینا برای نظارت بر این امور بازرسانی گمارده است.

معمای تغییر روپوش

روپوش دانش‌آموزان اغلب هر سال تغییر می‌کند ( چه از نظر رنگ و چه از نظر فرم و نوع آن) و دانش‌آموزان طی 5 سال دوره ابتدایی یا 3 سال دوره راهنمایی و دوره متوسطه، باید رنگ روپوش و شلوار - و دختران مقنعه خود - را تغییر دهند. این تغییر هر چند به زعم مسئولان آموزش و پرورش کم‌هزینه است اما برای خانواده‌هایی که 2 فرزند دانش‌آموز دارند یا بضاعت مالی کمتری دارند، مشکلاتی ایجاد می‌کند که با تاکید مدارس مبنی بر خرید روپوش از مکان خاصی دوچندان می‌شود. البته دلیل اینکه چرا هر سال روپوش مدارس تغییر می‌کند و در برخی مواقع هم بدون کار کارشناسی و سلیقگی است، مشخص نیست.

توزیع روپوش در مدارس

در برخی مدارس دولتی روپوش در مدارس توزیع می‌شد که مسئولان اعلام کردند که این کار غیرقانونی است و با آن برخورد می‌شود. اکنون مسئولان برخی مدارس یا انجمن اولیا و مربیان به دانش‌آموزان توصیه می‌کنند از تولیدی یا فروشگاه خاصی روپوش تهیه کنند. به همین دلیل بود که وزیر آموزش و پرورش از مدیران مدارس خواست با تغییر نوع و رنگ روپوش، خانواده‌ها را تحت فشار قرار ندهند.

کد خبر 145742
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز