گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: ثبت‌نام از متقاضیان عمره از امروز در بانک‌های عامل انجام می‌شود و تا یک ماه ادامه خواهد داشت.

حج

سازمان حج و زیارت براساس توافق با بانک‌ها اعلام کرد که درصورت نیاز، شعب بانک‌های عامل(ملی و ملت) روز جمعه نیز از متقاضیان ثبت‌نام خواهند کرد. مهلت ثبت‌نام از امروز تا یک‌ماه(24 مهر‌ماه) تعیین شده و متقاضیان طی این مدت فرصت دارند تا برای ثبت‌نام اقدام کنند و اولویت‌های اعزام مانند دوره‌های گذشته براساس قرعه‌کشی تعیین خواهد شد.

هزینه‌ ثبت‌نام عمره برای افراد زیر 10 سال، 600 هزار تومان و بالای10 سال 800 هزار تومان تعیین شده و زائران برای ثبت‌نام باید اصل و کپی صفحات شناسنامه و کارت ملی را به بانک تحویل دهند.همچنین هنگام ثبت‌نام نیازی به حضور همه اعضای خانواده نیست و سرپرست خانواده می‌تواند با در دست داشتن مدارک لازم‌ برای ثبت‌نام اولیه‌ اقدام کند.

ثبت‌نام‌ هنگامی قطعی و کامل می‌شود که متقاضی پس از طی مراحل ارائه و درج اطلاعات‌، مبلغ علی‌الحساب را واریز کند و کارت ثبت‌نام ممهور به مهر بانک و امضای خود را دریافت کند. افرادی که می‌خواهند با هم به عمره اعزام شوند، باید حتما در یک شماره« لیست گروه» و همزمان در یک شعبه بانک ثبت‌نام کنند. ظرفیت هر لیست گروه 25 نفر است و سازمان حج و زیارت اعلام کرده هیچ تعهدی درباره اعزام همزمان افرادی که در 2 لیست گروه و غیرهمزمان و در 2 بانک متفاوت ثبت‌‌نام می‌کنند، ندارد.

افزون بر امکان ثبت‌نام حضوری در بانک‌های ملی و ملت امکان ثبت‌نام اینترنتی نیز فراهم شده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت‌های این بانک‌ها به نشانیwww.bankmellat.ir و www.bmi.ir ثبت‌نام کنند. براساس اعلام سازمان حج، متقاضیان مجاز هستند فقط یک‌بار و در یک بانک ثبت‌نام کنند؛ ثبت‌نام تکراری در بانک‌ها، اعتباری ندارد و سبب حذف نام ثبت‌نام کننده از فهرست می‌شود. ضمنا افرادی که سال‌های پیش برای ثبت‌نام عمره اقدام کرده‌اند، در این دوره محدودیتی ندارند و می‌توانند ثبت‌نام کنند.

هم‌اکنون بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر در نوبت اعزام به عمره هستند و اگر طبق روال هرسال 800 هزار نفر به سرزمین وحی اعزام شوند تا سال 92 تشرف متقاضیانی که در دوره پیش ثبت‌نام کرده‌اند طول می‌کشد و بنابراین، اعزام متقاضیان جدید از سال 1393 آغاز می‌شود.

تغییر زمان ثبت‌نام

اواخر سال گذشته رئیس سازمان حج و زیارت از ثبت‌نام جدید عمره مفرده پس از 3 سال در نیمه دوم سال 90 سخن گفت. البته پس از برگزاری نشست شورای‌عالی حج و زیارت در خرداد‌ماه، وزیر ارشاد از تصمیم این شورا مبنی بر آغاز زودهنگام ثبت‌نام از متقاضیان عمره از شهریورماه خبر داد، هرچند زمان دقیقی برای این کار اعلام نکرد.

پس از آن رئیس سازمان حج و زیارت که معاون وزیر ارشاد نیز هست سکوت پیشه کرد تا اینکه اوایل شهریور از آغاز ثبت‌نام از 24 شهریور ماه خبر داد. البته هنوز مسئولان توضیحی درباره تغییر زمان ثبت‌نام عمره با توجه به اینکه بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر در نوبت تشرف هستند نداده‌اند اما زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه هدف دولت از این کار جمع‌آوری نقدینگی با توجه به علاقه و عواطف مردم نسبت به خانه خدا، پیامبر اکرم(ص) و ائمه بقیع(ع) است.

تخلف بانک‌ها در ثبت‌نام

بانک‌های ملی و ملت نیز به‌عنوان بانک‌های عامل تعیین شدند و البته برخی بانک‌های «خودسر» پیش از زمان تعیین‌شده ثبت‌نام را به‌صورت غیررسمی آغاز کردند که موجب اعتراض مردم شد.مسئولان سازمان حج و زیارت در واکنش به ثبت‌نام‌های زودهنگام در بانک‌های عامل با غیرقانونی‌خواندن این کار اعلام کردند دریافت وجه پیش از فرارسیدن موعد مقرر تخلف محسوب می‌شود؛ در مقابل بانکی‌ها اعلام کردند وجهی که در بانک‌ها دریافت می‌شود در قالب سپرده کوتاه‌مدت و با نرخ روز‌شمار 6درصد به‌نام متقاضی نگهداری و پس از ثبت‌نام به حساب بلندمدت با نرخ علی‌الحساب 15درصد منتقل می‌شود.

کد خبر 145643
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز