دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

آوا زمانی: بعضی چیز‌ها اگر بازیافت شوند خوب است، اما بعضی چیز‌ها را باید حتماً بازیافت کرد!

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 617

تفاوت این دو جمله در میزان خطرناک بودن آن چیزهاست. حتماً می‌‏گویید باز هم صحبت از پلاستیک می‌‏کنید، اما این بار بحث سر پلاستیک و مضرات آن نیست؛ صحبت از ماده خطرناک دیگری است که اگر بازیافت نشود و به شکل طبیعی دفن شود، در طولانی‌مدت آسیب‏های جدی به محیط زیست وارد می‌‏کند.

این ماده خطرناک همین باتری‏هایی است که هر روز از آنها به تعداد زیادی استفاده می‌‏کنیم. در باتری عناصر سنگین و سمی‏ای وجود دارد که باعث آلوده شدن خاک، گیاهان و آب‏های زیرزمینی می‌‏شوند، یا ممکن است به طور مستقیم انسان را بیمار کنند.

به همین دلیل در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از مردم خواسته می‌‏شود که باتری را به همراه سایر زباله‏‌ها دور نیندازند. این موضوع آن‌قدر اهمیت دارد که اتحادیه اروپا فروشندگانی را که با باتری سروکار دارند مجبور کرده یک سطل مخصوص بازیافت باتری در فروشگاه خود قرار دهند؛ یا این‌که در برخی کشور‌ها حسگرهای مخصوصی ساخته شده که وجود باتری را در میان زباله‏‌ها نشان می‌‏دهند.

اما جالب است بدانید که در کشور ما برنامه‌ای برای بازیافت باتری‏‌ها وجود ندارد و مردم هم از خطرهایی که دفن باتری‌ها می‌‏تواند در پی داشته باشد، بی‏خبرند. به نظر شما چه باید کرد؟!

کد خبر 145458
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز