شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

تلویزیون بی‌توجه به لزوم درجه‌بندی سنی سریال‌های ماورایی و هشدارهای روانشناسان در این خصوص، در ماه رمضان امسال 3‌سریال ماورایی را بدون نشان و علائم هشدار‌دهنده رسانه‌ای پخش کرد.

تبعات این بی‌توجهی این روزها با خبر مرگ 2 پسر نوجوان قابل تامل شده است؛ چرا که آنها با الگوبرداری از همین سریال‌ها به استقبال مرگ رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حمید یعقوبی، از روانشناسان حوزه خانواده در این خصوص، گفت:‌ علاوه بر اینکه سریال‌های ماه رمضانی تلویزیون درجه‌بندی گروه سنی نداشت، ساعت پخش مناسبی هم برای این مجموعه‌ها در نظر نگرفته بودند. حمید یعقوبی افزود:‌ با توجه به اینکه چند سال است که ماه رمضان به تابستان می‌افتد، بنابراین دانش‌آموزان هم تا پایان شب همراه خانواده‌ها بیدار می‌مانند و سریال‌ها را تماشا می‌کنند. به عقیده من درک سریال‌هایی که مسائلی چون مرگ‌ و قیامت را مطرح می‌کنند، برای نوجوانان و کودکان دشوار است.

وی توضیح داد: زمانی که ماه رمضان در تابستان است، ممکن است صداو‌سیما اعلام کند که کودکان و نوجوانان نباید ساعت 9‌شب به بعد بیدار بمانند اما معمولا تا زمانی که ماه رمضان در تابستان باشد، این اتفاق نمی‌افتد. یعقوبی از اتفاقات اخیر مبنی بر مرگ 2 نوجوان 12‌ساله تحت‌تأثیر سریال‌های ماورایی ماه رمضان ابراز تأسف کرد و گفت: این اتفاقات جای تأسف دارد‌، ظاهرا صدا و سیما به ملاحظات روانشناختی تولید فیلم و سریال به اندازه کافی توجه نمی‌کند. وی گفت: همه اعضای انجمن روانشناسی بالینی ایران از شنیدن خبر شوکه شدند.

به هر حال امیدوارم با این اتفاقات مسئولان برای جلوگیری از چنین حوادثی، فکر چاره کنند. این روانشناس خاطرنشان کرد: چه اصراری است که حتما در ماه رمضان مسائلی چون مرگ، قیامت‌، برزخ عنوان شوند.‌ به عقیده من لزومی ندارد حتما در ماه رمضان به سراغ مسائل ماورایی برویم؛ چرا نباید به‌عنوان جامعه اسلامی در سایر ماه‌های سال به سراغ ماورا برویم و فقط این امر مختص ماه رمضان باشد. وی افزود: همیشه این‌گونه است که وقتی یک حادثه‌ پیش‌می‌آید آن وقت به سراغ درمان می‌رویم. ظاهرا ما پیشگیری را هیچگاه جدی نگرفته‌ایم. با این اتفاقات ناگوار کار از پیشگیری گذشته است. امیدواریم بعد از این درس عبرت بگیریم و برای سال‌های بعد به فکر درمان باشیم.

کد خبر 145229
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز