شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

کیکاووس زیاری: با پایان تدوین «خرس»، فیلم جدید خسرو معصومی به زودی اکران می‌شود.

«خرس» که یک درام اجتماعی است پنجمین ساخته سینمایی معصومی است و حسن حسندوست تدوین آن را برعهده داشته است.

این فیلم که بر اساس فیلم‌نامه‌ای از خود معصومی ساخته شده، در ژانر دفاع مقدس قرار می‌گیرد، ولی هیچ صحنه جنگی در آن وجود ندارد. قصه فیلم درباره رزمنده‌ای است که پس از هشت سال اسارت به خانه و کاشانه‌اش برمی‌گردد و در آن‌جا با اتفاقاتی روبه‌رو می‌شود.

پرویز پرستویی که قبل از این هم در چند فیلم در نقش رزمنده بازی کرده، در «خرس» دوباره در چنین نقشی ظاهر شده است.

مریلا زارعی، فرهاد اصلانی، علی اوسیوند، ناصر آقایی، داود فتحعلی‌بیگی، مائده طهماسبی و اکبر معززی دیگر بازیگران فیلم «خرس»اند. مدیریت فیلم‌برداری فیلم را نیز علی‌محمد قاسمی به عهده داشته است.

کار فیلم‌برداری «خرس» از اوایل ماه بهمن سال گذشته شروع شد و پس از دو ماه به پایان رسید. کل صحنه‌های فیلم در شمال ایران فیلم‌برداری شده و بیشتر داستان در «شیرگاه» اتفاق می‌افتد.

با وجود آن‌که قصه در چند نقطه شمال رخ می‌دهد، اما فضای فیلم شهری است و نه روستایی. این فضا برای فیلم فقط حکم لوکیشن (محل فیلم‌برداری) را نداشته و در دل قصه فیلم، وظیفه بیشتری برعهده دارد.

از قرار معلوم، فضای شهری به عنوان یکی از شخصیت‌های قصه عمل می‌کند و نقش مهمی در پیشبرد ماجراها و حال و هوای کلی فیلم برعهده دارد. قصه چند فیلم قبلی معصومی که در شمال کشور رخ می‌داد، در فضایی روستایی می‌گذشت.

یکی از نکات جالب «خرس» این است که بنابه فیلم‌نامه، سازندگان فیلم نیازمند برف و باران سنگین و مهی غلیظ بودند. در روزهای فیلم‌برداری وضعیت جوی به کمک معصومی و همکارانش آمد و برف و باران طبیعی، فضایی را خلق کرد که خواست او و فیلم‌نامه بود.

درام جدید معصومی دو شخصیت دختر و پسر کودک و نوجوان هم دارد که به‌نوعی محور داستان هستند و داستان با این دو پیش می‌رود.

با آن که نام فیلم «خرس» است و شمال کشور محل زندگی این حیوان است، ولی هیچ خرسی در طول فیلم دیده نمی‌شود. با وجود این، نام خرس ارتباط مستقیمی با خط اصلی قصه فیلم و یکی از شخصیت‌های محوری آن دارد.

«خرس» یازدهمین فیلم‌سینمایی خسرو معصومی است. او کار فیلم‌سازی را بیش از دو دهه قبل شروع کرد و پس از ساخت چند فیلم که قصه آنها در تهران و شهرهای بزرگ می‌گذشت، به سراغ شمال کشور رفت. معصومی فیلم‌های روستایی خود از جمله «رسم عاشق کشی» و «باد در علفزار می‌پیچد» را در همین فضا و در سال‌های اخیرکارگردانی کرد.

می‌توان گفت «خرس» در حال و هوای سه‌گانه روستایی‌ای است که معصومی پیش از این ساخته و البته تفاوت‌هایی هم با آنها دارد؛ فیلم «خرس» تلاش دارد بازتاب آسیب‌های پس از جنگ باشد.

کد خبر 145216
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز