سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ساعتی پس از آنکه وزیر تجارت ترکیه از ادامه روابط تجاری و بازرگانی میان آنکارا و تل‌آویو خبر داد و مقامات نظامی اسرائیل ادامه حضور وابسته نظامی این رژیم در آنکارا را تایید کردند، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در یک کنفرانس خبری در این کشور اعلام کرد:

رجب طیب اردوغان

همه روابط نظامی، تجاری و دیپلماتیک میان آنکارا و تل‌آویو به حال تعلیق درمی‌آید. به گزارش شبکه خبری الجزیره، درادامه سخنرانی‌های آتشین روزهای اخیر مقامات ترک علیه رژیم صهیونیستی، اردوغان ظهر دیروز در کنفرانس خبری در آنکارا به خبرنگاران گفت: همه روابط ما شامل روابط تجاری و نظامی و از جمله روابط مربوطه به صنعت دفاعی به‌طور کامل به حال تعلیق درمی‌آید. گام‌های دیگری هم در راه است که بعدا اعلام می‌شود.

اردوغان اسرائیل را بچه‌ای لوس خواند و گفت: ترکیه حملات وحشیانه به کاروان امدادرسانی به غزه و کشته‌شدن 9شهروند خود را فراموش نمی‌کند. او گفت که دیپلمات‌های اسرائیلی که از ترکیه اخراج شده‌اند باید تا روز چهارشنبه(امروز) کشور را ترک کنند. نخست‌وزیر ترکیه در پاسخ به سؤالی درباره سفرش به غزه گفت که تصمیم نهایی هنوز در این باره اتخاذ نشده و قرار است در این باره اول با مقامات مصری تبادل نظر شود. اردوغان قرار است هفته آینده به مصر برود.

این در حالی است که صبح دیروز وزیر اقتصاد ترکیه اعلام کرده‌بود روابط تجاری میان ترکیه و اسرائیل مانند گذشته ادامه خواهد یافت. همچنین دیروز یک مقام ارشد وزارت دفاع رژیم صهیونیستی به رادیوی این رژیم گفت که وابسته نظامی اسرائیل در سفارت این رژیم در آنکارا باقی می‌ماند. او گفت: قطع رابطه‌ای با ترکیه در کار نیست و همه چیز عادی به‌نظر می‌رسد. روز جمعه همزمان با انتشار گزارش سازمان ملل درباره حمله سال گذشته کماندوهای صهیونیستی به کاروان کشتی‌های حامل کمک به غزه و کشتن 9 شهروند ترک در این کشتی‌ها، ترکیه از کاهش سطح روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل و لغو قراردادهای نظامی با این رژیم خبر داد.

ترکیه در یکسال گذشته خواستار عذرخواهی رژیم صهیونیستی به خاطر این حمله شده‌بود اما تل‌آویو فقط از این موضوع ابراز تأسف کرده‌است. با توجه به اینکه در گزارش سازمان ملل حصر غزه قانونی اعلام شده و فقط اسرائیل به استفاده بیش از حد از زور متهم شده‌بود، آنکار به‌شدت از این گزارش و عدم‌عذرخواهی تل‌آویو خشمگین شد. وزیر خارجه ترکیه روز جمعه اعلام کرد سفیر و دیپلمات‌های اسرائیلی از ترکیه اخراج می‌شوند و آنکارا شکایت از تل‌آویو به خاطر محاصره غزه را به دادگاه لاهه می‌برد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه بار دیگر اعلام کرد تل‌آویو از آنکارا عذرخواهی نخواهد کرد.

کد خبر 144941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز