دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: توزیع132 میلیون جلد کتاب درسی در بین 12 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز از امروز در شهرستان‌ها و از 20شهریور در تهران آغاز می‌شود.

کتاب درسی

مدیرکل چاپ و توزیع کتاب‌های درسی آموزش و پرورش اعلام کرد: تا آغاز سال تحصیلی جدید یک ‌هزار و 100عنوان کتاب درسی برای دانش‌آموزان دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه توزیع می‌شود، البته کتاب‌های درسی دوره‌های راهنمایی و دبیرستان از امروز توزیع خواهد شد و کتاب‌های دوره پیش‌دانشگاهی نیز از تیر‌ماه امسال در اختیار آموزش و پرورش استان‌ها قرار گرفته و با هماهنگی مسئولان فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش بین دانش‌آموزان توزیع می‌شود.سید‌احمد حسینی تصریح کرد: فهرست قیمت کتاب‌های درسی نیز چاپ شده و همه فروشگاه‌ها و کتابفروشی‌ها که کتاب‌های درسی را توزیع می‌کنند موظف هستند این فهرست را در معرض دید مردم قرار دهند و فروشندگان به هیچ وجه حق ندارند بیش از قیمت درج شده در پشت جلد کتاب‌ها مبلغی از خریداران دریافت کنند.

تغییر در کتاب‌های دوره ابتدایی

مدیرکل چاپ و توزیع کتاب‌های درسی آموزش و پرورش با اشاره به برخی تغییرات کتاب‌های درسی افزود:‌ در دوره ابتدایی 5 کتاب جدید داریم که 2کتاب ریاضی و علوم جدید‌التالیف است، کتاب قرآن نیز دستخوش تغییر شده و «بخوانیم» و «بنویسیم» نیز به آموزش فارسی و کتاب کار فارسی تبدیل شده است. وی بیان کرد: کتاب قرآن پایه چهارم دبستان سال تحصیلی گذشته که به‌طور آزمایشی توزیع شده بود، امسال به‌طور سراسری توزیع و آموزش داده می‌شود و در پایه پنجم دبستان نیز کتاب قرآن امسال به‌صورت آزمایشی ارائه می‌شود. حسینی افزود: در سال تحصیلی جدید کتاب تعلیمات اجتماعی سوم دبستان جدید‌التألیف است که به‌طور آزمایشی در اختیار دانش‌آموزان این پایه قرار می‌گیرد.

سایر تغییرات کتاب‌های درسی

به گفته وی کتاب پیام آسمانی سال سوم راهنمایی، تاریخ اسلام 2 رشته معارف و علوم اسلامی، جامعه‌شناسی2 سال سوم دبیرستان رشته ادبیات و علوم انسانی، سایر کتاب‌های استان شناسی، حرفه‌و‌فن، کتاب استان فارس و عربی استان کرمان جدید‌التالیف‌اند.حسینی در ادامه با اشاره به تولید لوح‌های فشرده کتاب‌های گویا برای دروس فارسی، انگلیسی، عربی و قرآن در دوره‌های مختلف تحصیلی اظهار کرد: ارائه این کتاب‌های گویا اجباری است تا مشکلات قرائت این دروس به‌ویژه در مناطق 2زبانه برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه کتاب کار برخی از کتاب‌های جدید‌التألیف از طریق انتشارات مدرسه در طول سال تحصیلی قابل دسترسی است، اعلام کرد: کتابنامه رشد از سوی دفتر انتشارات کمک آموزشی برای معرفی کتاب‌های مفید کمک‌آموزشی تهیه شده و در سایت این دفتر قابل مشاهده است. به گفته مدیرکل چاپ و توزیع کتاب‌های درسی آموزش و پرورش نسخه pdf همه کتاب‌های درسی نیز در پایگاه اطلاع‌رسانی کتاب‌های درسی به نشانی www.chap.sch.ir قرار دارد و تهیه کتاب‌های درسی در طول سال تحصیلی در فروشگاه‌های انتشارات مدرسه امکان پذیر است و متقاضیان می‌توانند کتاب‌های درسی را از این مراکز تهیه کنند

ممنوعیت فروش اجباری نوشت افزار

امسال هم مانند سال‌های گذشته فروش اجباری نوشت‌افزار همراه کتاب‌های درسی ممنوع است اما کمتر کتابفروشی به این موضوع توجه می‌کند، البته علت آن مشخص است زیرا افزون بر اینکه کتابفروشی‌ها چند ماه پیش از توزیع کتاب‌های درسی از مردم پول می‌گیرند، سود سرشاری نیز از فروش اجباری نوشت‌افزار نصیب‌شان می‌شود و نظارت هم در حد حرف بسیار است!
مدیرکل چاپ و توزیع کتاب‌های درسی آموزش و پرورش به‌طور تلویحی این موضوع را تایید می‌کند و اینکه آموزش و پرورش اردیبهشت ماه هر سال 70 درصد قیمت کتاب‌های درسی مورد تقاضا را از کتابفروشی‌ها دریافت می‌کند و آنها برای پرداخت این مبلغ مجبور هستند از بانک‌ها وام بگیرند و برای جبران سود بانک دریافت وجه کتاب درسی از دانش‌آموزان مانعی ندارد! البته حسینی متذکر شد که اگر شکایتی در این باره شود از اتحادیه‌های صنفی و وزارت ارشاد با متخلفان برخورد خواهد شد. شماره تلفن‌های 5ـ44985161 و 88827778 نیز برای اعلام شکایات مربوط به تخلفات توزیع کتاب‌های درسی اختصاص دارد و مردم می‌توانند تخلفات احتمالی را از طریق این شماره‌ها به مسئولان اطلاع دهند.

افزایش ناچیز قیمت‌ها

حسینی درباره میزان افزایش قیمت کتاب‌های درسی در سال تحصیلی جدید گفت: امسال قیمت کتاب‌های درسی در دوره‌های تحصیلی به‌طور میانگین 10 تا 15 درصد افزایش یافته است.
قیمت کتاب‌های درسی(به تومان)

قیمت کتاب درسی

کد خبر 144825
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز