گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با وجود تصریح مصوبه مجلس مبنی بر واگذاری آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای با همه امکانات به وزارت علوم اما این موضوع به چالشی بین 2 وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش تبدیل شده است.

فنی حرفه ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در باره آخرین وضعیت تملک ساختمان‌های آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای به همشهری اعلام کرد: در مراکز برخی شهرستان‌ها ساختمان هنرستان‌های آموزش و پرورش و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای مشترک است و به همین علت هنوز 18 آموزشکده‌ فنی و حرفه‌ای به وزارت علوم منتقل نشده است.به گفته سهراب رضایی، مسئولان آموزش و پرورش در برخی استان‌ها با مراجعه به محاکم قضایی و ارائه سند مالکیت آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای -که به‌نام آموزش و پرورش است- و با استناد به اینکه آموزشکده‌ها به وزارت علوم منتقل شده، خواستار تخلیه محل شده‌اند و در برخی موارد نیز حکم تخلیه محل را دریافت کرده‌اند.وی با بیان اینکه در قانون به صراحت آمده که هر آموزشکده‌ای که در سال تحصیلی 89-88 دانشجو پذیرفته به وزارت علوم واگذار شود، اظهار کرد: برخی دوستان آموزش‌و‌پرورشی در این باره کم لطفی می‌کنند که ظاهرا توجیه نیستند و برخی هم دیدگاه‌شان این است که برخی از امکانات آموزشکده همچنان در اختیار آموزش و پرروش باقی بماند.

قطع آب و برق آموزشکده

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با انتقاد از برخی بد اخلاقی‌های آموزش و پرورشی‌ها در واگذاری آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای گفت: در یکی از شهرهای استان تهران رئیس هنرستانی که ساختمان مشترکی با آموزشکده فنی و حرفه‌ای دارد و ساختمان هم به‌نام آموزشکده است، آب و برق بخش‌های مربوط به آموزشکده را قطع کرده ‌است.وی افزود: رئیس هنرستان کشاورزی پاکدشت به صراحت گفته آموزشکده فنی و حرفه‌ای برای فعالیت در محل کنونی باید با هنرستان کشاورزی قرارداد اجاره منعقد کند، البته آموزش و پرورش هنگام اخذ مجوز از وزارت علوم اعلام کرده همه این امکانات مربوط به آموزشکده است.

مشکل، آموزشکده‌های برخوردار

رضایی اظهار کرد: در آموزشکده‌هایی که از امکانات، تجهیزات و مایملک مطلوبی برخوردار هستند مسئولان محلی آموزش و پرورش نمی‌خواهند آنها را به سادگی از دست بدهند و اصرار دارند که این امکانات و تجهیزات متعلق به هنرستان‌ها و آموزش و پرورش است، البته در واگذاری ساختمان ستادی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای نیز این بحث بروز کرد.رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره با اینکه همه امکانات موجود در آموزشکده فنی و حرفه‌ای متعلق به این دانشگاه است، گفت: شورای گسترش آموزش عالی با وجود این امکانات اقدام به صدور مجوز آموزشکده کرده، زیرا ارائه مجوز آموزشکده یا دانشکده مستلزم داشتن امکانات و تجهیزات حداقلی است و آموزش و پرورش پس از اخذ مجوز ، از بخشی از محل آموزشکده‌ها به‌عنوان هنرستان نیز استفاده کرده که این به نوعی تخلف است.

ارائه گزارش به مجلس

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این باره گفت: پس از بروز این مشکلات و بد‌اخلاقی‌ها، گزارشی تهیه و به کمیسیون آموزش مجلس ارائه و پس از آن مقرر شد تا موضوع در کمیته مشترکی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش بررسی و تعیین تکلیف شود که تا‌کنون تصمیمی در این باره گرفته نشده و واگذار نشدن این آموزشکده‌ها در آستانه آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در شان دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیست و باید چاره اندیشی شود. به گفته رضایی هنوز برخی فضاهای فنی و حرفه‌ای با هنرستان‌های آموزش و پرورش مشترک است، یعنی این ساختمان‌ها دانشجو و دانش‌آموز را با هم پذیرش می‌کنند.

مصوبه مجلس

به‌دنبال امتناع وزارت آموزش و پرورش از پذیرش دانشجو در آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای تحت پوشش خود، ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در وزارت علوم و ایجاد دانشگاه فنی و حرفه‌ای اردیبهشت ماه امسال در مجلس تصویب شد. بر این اساس وزارت علوم موظف به ایجاد دانشگاه فنی و حرفه‌ای بدون بار مالی و با استفاده از امکانات آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای شد. مبنای این واگذاری دایر بودن آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در سال تحصیلی 89-88 است. براساس این قانون وزارت علوم موظف است در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای اقدام به پذیرش دانشجوی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته کند.

کد خبر 144564
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز