سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از مراجع تقلید گفت: فطریه میهمان یک شبه بر عهده صاحبخانه نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی جعفر سبحانی بعد از ظهر سه شنبه 8 شهزیور در آخرین جلسه از تفسیر ماه رمضان در مجتمع آموزش عالی فقه قم و در جمع طلاب غیرایرانی این مجتمع اضافه کرد: اگر هلال شوال امشب دیده شود واجب است که فطریه پرداخت شود که البته خیلی بعید است که فردا عید نباشد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه فطریه میهمان یک شبه بر عهده صاحبخانه نیست اظهارداشت: برخی خیال می‌کنند از امروز عصر دیگر نباید منزل کسی بروند و یا میهمان بشوند مبادا فطریه آنها بر گردن صاحبخانه بار شود که این مسئله مبنای فقهی ندارد.

تنها فطریه نان خور بر عهده صاحبخانه است

وی ادامه داد: تنها فطریه نان خور و کسانی که عیال محسوب می‌شوند بر عهده صاحبخانه است و البته میهمانی که مثلا از 27 ماه رمضان به بعد مدتی در خانه کسی می ماند فطریه اش بر عهده صاحبخانه است و خودش هم می تواند به اذن صاحبخانه آن را بدهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه دو رکعت نماز و فطریه شکرانه روزه داری است خاطرنشان کرد: این دو شکرانه یکماه روزه داری است که موضوع کوچکی نیست؛ انسان 11 ماه عادت کرده است که بخورد و بخوابد اما این ماه موفق شده است که در طول روزه امساک کند که کار دشواری است.

وی ادامه داد: برخی خیال می‌کنند که روزه به ضرر ما است بلکه بسیار به نفع انسان است و آثار اخروی و دنیوی زیادی دارد.

مرجع تقلید شیعیان تاکیدکرد: اگر بدانیم به واسطه روزه داری در آخرت چه پاداش‌هایی به ما می‌دهند هر روز به شکرانه آن خدا را سجده می‌کنیم.

میزان فطریه

وی درباره میزان فطریه نیز تصریح کرد: فطریه هر نان خور که واقعا نان خور باشد 2 هزار تومان و اگر برنج خور باشد با قیمت برنج متوسط 6 هزار و برنج درجه یک، 9 هزار تومان باید پرداخت کند.

کد خبر 144493
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز