فدراسیون فوتبال که با مدیریت علی کفاشیان جزو پرحاشیه‌ترین فدراسیون‌های تاریخ فوتبال ایران است، از قانون جدیدی پرده برداشت که براساس آن مربیانی که بالای 65 سال سن دارند، حق مربیگری در لیگ برتر را نخواهند داشت.

بلاژویچ

این قانون در کمیته آموزش فدراسیون فوتبال تصویب شده و عزیزمحمدی رئیس سازمان لیگ هم روز یکشنبه در مصاحبه‌ای اعلام کرد 2 باشگاه مس کرمان و مس سرچشمه به‌دلیل اینکه میروسلاو بلاژویچ و اصغر شرفی بالای 65 سال سن دارند، نمی‌توانند با این مربیان قرارداد ببندند.این قانون عجیب که فقط در فوتبال ایران اجرا خواهد شد با انتقادهای زیادی مواجه شده و نکته جالب این است که در حال حاضر بسیاری از مربیان معروف دنیا نظیر الکس فرگوسن، لوئیس آراگونس، فابیو کاپلو، اتو ره ‌هاگل، جیوانی تراپاتونی، آلبرتو پریرا و... بالای 65 سال سن دارند و هیچ مانعی برای فعالیت آنها وجود ندارد.

profile international coachesاین قانون به‌طور حتم در روزهای آینده حاشیه‌های زیادی را به همراه خواهد داشت، هر چند سابقه نشان داده مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ در مورد انتقادهایی که از اشتباهات آنها صورت می‌گیرد بی‌تفاوت هستند. آنها در این سال‌ها تبحر خاصی در تصویب قوانین غیر عادی داشته‌اند و نظارتی هم روی تصمیمات سازمان لیگ و دیگر بخش‌های فدراسیون وجود ندارد.

نورون‌های مغز

دبیر کمیته آموزش فدراسیون در مورد اجرای این قانون عجیب می‌گوید: «اعضای کمیته تشخیص دادند به جهت شکوفاشدن استعدادهای مربیان جوان این قانون وضع شود. این موضوع در قوانین فیفا نیست اما در یکسری موارد دست کشورها را باز گذاشته تا بنابر شرایط داخلی فوتبالشان مقرراتی را وضع کنند. در حال حاضر 250 نفر مربی زیر 50سال با مدرک A داریم که اکثر آنها بیکار هستند. آیا صلاح است آنها بیکار باشند اما مربیان بالای 65 سال در فضای پراسترس مربیگری کار کنند؟» او در حالی این حرف‌های غیرمنطقی را می‌زند که ایجاد فضای شغلی برای یک مربی به هیچ عنوان به سن و سال او مربوط نیست و معمولا مربیان براساس کارنامه و توانایی‌های فنی خود در تیم‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شوند.

به‌نظر می‌رسد کمیته آموزش برای وضع این قانون فقط محمود یاوری را درنظر گرفته؛ چرا که اکثر مربیان فوتبال ایران پایین 65 سال سن دارند. او ‌ ادامه می‌دهد: «یک مربی‌ مثل فرگوسن 20 سال در یک تیم کار کرده و اکنون هم کار می‌کند اما به‌طور مثال مربی بزرگی چون یاوری که شاید بالای 40 سال سابقه مربیگری داشته باشد، در کدام تیم توانسته چند سال دوام بیاورد؟فکر نمی‌کنم فرگوسن هم بعد از جدایی از منچستر بتواند در هرتیمی دیگری کار کند، اگر او این کار را انجام دهد بی‌شک به مربیان جوان خیانت کرده است!» این مقام مسئول در قسمت جالبی از حرف هایش می‌گوید: «به‌طور مثال اگر بدنمان یک میلیارد نورون داشته باشد، در سن و سال بالا تعدادش به 3 میلیون نورون می‌رسد. نورون‌ها در بدن خلاقیت‌های ذهنی و فکری را ایجاد می‌کنند. یک مربی که بالای 65 سال سن دارد و از نورون کمی بهره می‌برد، دیگر خلاقیتی برایش نمی‌ماند.» حشمت مهاجرانی مربی باسابقه فوتبال ایران که در جام جهانی 1978 سرمربی تیم ملی بود در این مورد حرف‌های جالبی می‌زند.او می‌گوید:«مربیگری علم و تجربه است و هیچ کس نمی‌تواند مانع فعالیت یک مربی شود که با وجود سن و سال بالا موفق است. شاید هم با این قانون، مربیان بالای این سن باید بروند وبمیرند!»

دور زدن قانون

league profile

مس کرمان و مس سرچشمه که قصد آوردن بلاژویچ و شرفی را دارند به احتمال فراوان این قانون عجیب و غیرمنطقی را دور خواهند زد و آخرین اخبار حاکی از آن است که کرمانی‌ها می‌خواهند اسم این دو مربی را به‌عنوان مدیر فنی به فدراسیون بدهند.

دبیر کمیته آموزش در این مورد می‌گوید: «این کار را می‌توانند انجام دهند اما از نظر حرفه‌ای اقدام درستی نکرده‌اند.» یاوری و شرفی در مصاحبه‌های خود نسبت به وضع این قانون اعتراض کرده‌اند و دبیرکمیته آموزش در این مورد می‌گوید: «این قانون وضع و ابلاغ شده اما فکر می‌کنم بتوان حداقل برای امسال نسبت به آن اغماض کرد. درصورتی که درخواست‌های متعددی به کمیته آموزش برسد، می‌توان اجرای قانون را به سال آینده موکول کرد آن هم فقط به خاطر اینکه قانون جدید بوده و تیم‌ها غافلگیر شده‌اند.»

کد خبر 144420
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز