دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک روز پس از سفر حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان و گروهی از مقام‌هاطی ارشد این کشور به عربستان سعودی و گفت‌وگو درباره صلح با طالبان، ملاعمر رهبر طالبان در پیامی برای نخستین بار به تمایل این گروه برای مذاکره با دولت افغانستان اشاره کرد.

کرزای

در پیام رهبر طالبان به‌صورت مستقیم اشاره‌ای به مذاکرات صلح نشده است اما ملاعمر در آن اعلام کرده است که «هر راه مشروعی» می‌تواند برای پایان دادن به بحران کنونی در افغانستان مورد بررسی قرار گیرد.در پیام حدود ۳ هزار کلمه‌ای ملاعمر که به 5 زبان فارسی، پشتو، انگلیسی، عربی و اردو به مناسبت عید فطر منتشر شده، به مسائل مختلفی، از جمله حضور نیروهای خارجی در افغانستان، مذاکرات صلح و برگزاری اجلاس بن دوم در مورد افغانستان پرداخته شده است.

در این پیام آمده است: امارت اسلامی (طالبان هنگام حکومت بر افغانستان، از حکومت خود با عنوان امارت اسلامی نام می‌بردند) عامل بحران کنونی کشور را در حضور نیروهای اشغالگر، بمباران کورکورانه، عملیات شبانه، ظلم، شکنجه‌ها و حاکمیت به زور بر مردم افغانستان می‌داند و راه‌حل آن را نیز در پایان این همه ظلم می‌بیند. ملا عمر در پیام خود تأکید کرده است: برای رسیدن به این هدف، هر راه مشروعی می‌تواند مورد تأمل قرار گیرد. با وجود این رهبر طالبان اعلام کرده است که این گروه برای مذاکره برنامه معین و مستقل دارد. در این پیام هر چند برای نخستین‌بار به‌صورت علنی به دولت افغانستان برای مذاکرات صلح چراغ سبز نشان داده شده اما شبه‌نظامیان طالبان باردیگر مخالفت خود را با استقرار پایگاه نیروهای آمریکایی در این کشور اعلام کرده‌اند.

در این پیام آمده است: اگر آمریکا به حضور خود در افغانستان ادامه دهد استکبار هیچ‌وقت از این کشور خارج نخواهد شد و خواسته افغان‌ها هم هیچ‌وقت برآورده نمی‌شود. دولت آمریکا در تلاش است همزمان با برنامه خروج نیروهای خود از افغانستان با امضای توافقنامه‌ای امنیتی پایگاه‌های خود را در این کشور مستقر کند. پیام ملاعمر یک روز پس از آن منتشر شد که حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان برای مذاکره با مقام‌های ریاض درباره گفت‌وگوهای صلح با طالبان به عربستان سفر کرد. وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرده است که هدف از این سفر، مذاکرات دوجانبه میان افغانستان و عربستان سعودی است تا برای گفت‌وگو و مصالحه با طالبان راه‌های عملی پیدا شود. هرچند گزارش‌های مختلفی تاکنون درباره مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان منتشر شده اما خشونت‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد.روز گذشته شورای‌عالی صلح افغانستان بار دیگر از طالبان خواست تا در آستانه عید سعید فطر دست از خشونت‏ها بردارد و با مذاکره مسائل مورد نظر خود را پیگیری کند.

کد خبر 144413
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز