شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: انقلابیون لیبی بعد از چند روز درگیری تصرف شهر طرابلس را به‌طور کامل به دست آوردند و این شهر دیروز دیگر صحنه درگیری و زد و خورد نبود.

قذافی

به گزارش شبکه خبری الجزیره، انقلابیون لیبیایی با تاکید بر کنترل کامل طرابلس، اعلام کردند که تنها در چند منطقه با مقاومت طرفداران معمر قذافی روبه‌رو شده‌اند اما سراسر شهر عمدتا آرام است. به این ترتیب کانون درگیری‌ها میان انقلابیون و نیروهای طرفدار قذافی به بیرون از پایتخت و به‌ویژه شهر سرت زادگاه قذافی کشیده شده‌است. این شهر اکنون آخرین پایگاه نیروهای قذافی در سراسر لیبی است. دیروز همچنین درگیری‌های پراکنده‌ای در شهر بندری و نفت‌خیز راس لانوف گزارش شده‌است.

طرابلس در وضعیت بحرانی

گزارش‌ها از شهر طرابلس پایتخت لیبی حاکی از آن است که به‌دلیل قطع برق و آب و همچنین کمبود غذا و دارو، اوضاع در این شهر بحرانی است. به گزارش خبرگزاری آلمان، درحالی‌که نزدیک به 2میلیون نفر از ساکنان این شهر با کمبود آب آشامیدنی مواجه شده اند، برخی شایعات درباره احتمال آلودگی آب طرابلس به مواد سمی در میان مردم قوت گرفته است. این درحالی است که پایتخت با بحران کمبود مواد‌غذایی نیز مواجه است و مردم برای به دست آوردن مواد‌غذایی مورد نیاز خود مجبورند ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر بمانند. دیروز گروهی از خبرنگاران به بیمارستانی در منطقه ابوسلیم طرابلس رسیدند و با صحنه تکان‌دهنده‌ای رو‌به‌رو شدند. در این بیمارستان صدها جسد متلاشی شده رها شده‌بود.

در همین حال، دبیرکل سازمان ملل ضمن دعوت از جامعه جهانی برای برقراری امنیت در لیبی، تاکید کرد: شورای امنیت با استقرار نیروهای پاسدار صلح در این کشور موافق است.بان کی مون با اشاره به اینکه بحران لیبی وارد مرحله جدیدی شده و در این مرحله، تاکید باید بر انتقال نرم و آرام قدرت باشد، جامعه بین‌الملل را به کمک به لیبی به‌منظور مقابله با بحران انسانی فراخواند. وی با اشاره به اینکه شورای امنیت متولی ارسال نیروست، تاکید کرد که در دیدار با اعضای این شورا، موافقت آنان برای ارسال نیروهای سازمان ملل به لیبی را دریافت کرده است.بان کی مون با تاکید بر ضرورت پایان دهی به درگیری‌ها و برقراری ثبات در لیبی، تصریح کرد که این کشور در حال حاضر نیازمند کمک‌های فوری به‌ویژه کمک‌های پزشکی، آموزشی و خدمات عمومی مانند آب آشامیدنی است.

سازمان ملل متحد اخیرا با آزادکردن 1.5 میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده لیبی برای رفع نیازهای انسان دوستانه موافقت کرد.دبیرکل سازمان ملل همچنین خواستار رابطه بهتر شورای ملی انتقالی لیبی و اتحادیه آفریقا شد.این در حالی است که اتحادیه آفریقا تاکنون از به رسمیت شناختن این شورا به‌عنوان دولت قانونی و مشروع لیبی به‌علت ادامه داشتن درگیری‌ها در این کشور، خودداری کرده است.

نشست اتحادیه عرب

اما در منطقه خاورمیانه، وزرای خارجه اتحادیه عرب شامگاه دیشب به‌منظور بررسی تحولات جاری در جهان عرب و به‌ویژه در لیبی جلسه‌ای را در قاهره برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد زایدی از مقامات شورای اتحادیه عرب با اشاره به اینکه در این نشست موضوع عضویت مجدد لیبی در این شورا مطرح شد، تاکید کرد برای نخستین بار محمود جبریل رئیس دفتر اجرایی شورای انتقالی لیبی در این جلسه حضور می‌یابد.

قذافی با بنزهای ضدگلوله در مرز الجزایر

در همین حال، یک عضو شورای نظامی لیبی در شهر غدامس با اشاره به ورود 6مرسدس‌بنز ضد‌گلوله به این شهر، تاکید کرد که رد این خودروها تا زمان ورود به مرزهای الجزایر پیگیری شده است.
به گزارش شبکه خبری العربیه، این مقام نظامی احتمال داد که این خودروها حامل شماری از مسئولان بلندپایه لیبیایی از جمله معمر قذافی و پسرانش باشد.

وی در عین حال تاکید کرد که انقلابیون به‌علت در اختیار نداشتن امکانات نظامی کافی برای مقابله با این خودروها که مجهز به سیستم‌های مدرن بوده‌اند، نتوانسته‌اند آنها را تعقیب کنند.

هشدار روسیه به ناتو

در عرصه بین‌المللی، روسیه ضمن هشدار به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از این سازمان نظامی خواست به سرعت به عملیات خود در لیبی خاتمه دهد. به گزارش خبرگزاری شینهوا، کنستانتین کوساچوف رئیس کمیسیون خارجی دومای روسیه با اشاره به پایان عملیات نظامی ناتو در لیبی گفت: این سازمان پای خود را فراتر از قطعنامه شورای امنیت گذاشته و نباید بیش از این در این کشور بماند.

کد خبر 144184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز