شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

آرش نهاوندی: تا پیش از اختراع دستگاه چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ آلمانی قلم و دوات و پیش از آن نیز تیشه و چکش برای نوشتن(حتی نوشتن نامه‌های دولتی و خبرنامه‌های مرسوم زمان‌های قدیم) به کار می‌رفتند، اما فتح قسطنطنیه در سال1453، دنیا و به‌ویژه اروپا را وارد عصر جدیدی کرد. این عصر موسوم به رنسانس یا تولد مجدد و معنای آن نگاه دوباره اروپاییان به فرهنگ و تمدن یونان و روم باستان است.

چاپگر

در دوران رنسانس فضای جدیدی برای انجام نوآوری‌ها و اختراعات جدید ایجاد شد که دستگاه چاپ گوتنبرگ نیز یکی از دستاوردهای مهم بشر طی این دوره است.

دستگاه چاپ گوتنبرگی به سرعت در اروپای آن زمان رواج یافت. در سال‌های بعد و در سده‌های نوزدهم و بیستم دستگاه چاپ دچار تحولات بسیار شد تا اینکه در آخرین دهه‌های قرن بیستم و با رواج استفاده از رایانه‌های شخصی (پی‌سی) دستگاه جدید چاپ تحت عنوان چاپگر یا پرینتر وارد بازار شد.

چاپگر یا پرینتر یکی از تجهیزات جانبی رایانه است که متن یا تصویر ایجاد شده به وسیله رایانه را روی کاغذ حک می‌کند.

پرینتر تبلتی یا چاپگر موبایلی از راه دور

اخیرا و در پی تحولات شگرف تکنولوژیک، دستگاه پرینتر مجهز به تبلت 7 اینچی لمسی مبتنی بر سیستم‌عامل آندروید 2/1 با قابلیت‌های چاپ، کپی، اسکن، فکس و اتصال به اینترنت بدون نیاز به کامپیوتر وارد بازار شده است.

این پرینتر که مجهز به فناوری‌ ePrint است این امکان را به کاربران می‌دهد که از طریق نرم‌افزار پرینتر که به‌صورت پیش فرض روی تبلت این دستگاه نصب شده، عملیات کپی، اسکن و فکس را انجام دهند. همچنین با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان سند اسکن‌شده را به کارت حافظه یا کامپیوتر انتقال داد. در همین چارچوب گزارش‌ها و اخبار حکایت از ورود این فناوری به بازار ایران دارد. آخرین محصولات این فناوری در 2مدل به بازار ایران معرفی شده‌اند.

این فناوری در واقع، نیاز به سیم، کابل، شبکه وحتی رایانه برای پرینت گرفتن را مرتفع می‌کند. فناوری انحصاری ePrint یک راه حل چاپ از راه‌دور و موبایلی است. ویژگی اصلی ePrint این است که کاربر می‌تواند بدون نیاز به هیچ درایور، نرم‌افزار و کابل و فقط از طریق ای‌میل در هر جای دنیا که باشد به چاپگر خود دستور پرینت بدهد.

از مشخصات این تکنولوژی می‌توان به ارسال محتوا با حجم حداکثر 5مگابایت و 10 فایل در هر ای‌میل اشاره کرد.
این فناوری برای تمامی قشر کاربران ازجمله شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های متوسط و کوچک، کارمندان دورکار و حتی مصرف‌کنندگان خانگی کاربرد دارد. در واقع ePrint مبتنی بر فناوری ابر (Cloud-Based) است نه فناوری بی‌سیم.

ePrint به کارمندان سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که وقتی در ماموریت هستند تنها از طریق تلفن همراه خود که به اینترنت متصل است اسناد خویش را به‌صورت مستقیم برای چاپ به پرینتر در شرکت ارسال کنند. همچنین کارمندانی که دائما در سفر هستند یا از راه دور با یک سازمان کار می‌کنند برای ارسال مدارک و اسناد، به‌صورت مستقیم می‌توانند به شرکت پرینت بفرستند.

اما چاپگرها چه از نوع موبایلی یا تبلتی و چه از انواعی که به رایانه اتصال می‌یابند دارای ویژگی‌ها و خصوصیات متفاوتی هستند.
انواع چاپگرها عبارتند از: چاپگر ماتریس سوزنی، چاپگر لیزری، چاپگر جوهرافشان، تماسی و غیرتماسی. استفاده از چاپگرهای جوهرافشان از اواسط دهه ۱۹۸۰ مطرح و به سرعت، متداول شد. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل رشد سریع این نوع از چاپگرها قیمت مناسب آنها نسبت به کیفیت و کارایی‌شان باشد.

چاپگر جوهرافشان

این چاپگر‌ها شامل چندین مخزن رنگ هستند که در عرض کاغذی که آماده چاپ است حرکت می‌کنند. هر مخزن همچنین مخازن رنگ برای چاپ دارد. هر مخزن رنگ شامل یک محفظه پرتاب بوده که در انتهای آن یک لوله برای انتقال رنگ به سطح کاغذ وجود دارد. در پایین محفظه پرتاب مخازن، یک مقاومت برای ایجاد گرما وجود دارد. هر نقطه رنگی، از انتقال رنگ روی کاغذ به روش یاد شده ایجاد می‌شود که تمامی تصاویر از مجموعه این نقاط ریز به‌وجود می‌آیند.

چاپگر سوزنی

در این نوع چاپگرها هد چاپگر متشکل از 9 تا 24 سوزن است که در یک یا دو خط پشت‌سرهم و به‌طور مستقیم قرار دارد. در انتهای هر سوزن یک سیم پیچ وجود دارد. برای چاپ، از سیستم به سیم پیچ انتهای هر سوزن مورد نظر سیگنالی ارسال می‌شود که پس از تقویت به سلونوئید سوزن‌ها ارسال می‌شود و به‌دلیل میدان مغناطیسی حاصل از سلونوئید، سوزن به سمت کاغذ پرتاب می‌شود.

بین کاغذ و سوزن مورد نظر نوار آغشته به رنگی (مانند کاربن) وجود دارد که بر اثر برخورد سوزن به آن و اصابت نوار رنگی به کاغذ نقطه‌ای روی کاغذ ایجاد می‌شود که متون و تصاویر از کنار هم چیده شدن این نقاط به‌وجود می‌آیند.

چاپگر گرمایی

این نوع چاپگرها در دستگاه‌های فکس مورد استفاده قرار می‌گیرند، به‌گونه‌ای که ایجاد گرمای نقطه‌ای روی کاغذهای مخصوص باعث تغییر شیمیایی می‌شود. پس باید کاغذهای این نوع چاپگرها نیز مخصوص باشد.

چاپگر لیزری

اساس کار این نوع چاپگرها، استفاده از ذرات رنگی باردارشده است. متن یا تصویر مورد نظر به‌صورت خط به خط روی استوانه‌ای که با اکسید روی و مواد دیگر پوشیده شده است و درام نامیده می‌شود به‌صورت بار الکتریکی تابیده شده و منتقل می‌شود. با چرخش استوانه و عبور آن از نزدیکی محفظه رنگ، ذرات رنگ باردارشده و نقاط باردارشده روی استوانه منتقل می‌شوند. هنگامی که کاغذ که خاصیت الکتریکی بسیار قوی‌تری نسبت به استوانه دارد از کنار استوانه عبور می‌کند، ذرات رنگی باردار را جذب خود کرده و در اصل متن یا تصویر به‌صورت نقاط بسیار ریزی روی کاغذ منتقل می‌شود. برای تثبیت نقاط رنگی، کاغذ را گرم می‌کنند و عملا رنگ روی کاغذ تثبیت می‌شود.

چاپگر تصعید رنگ

فناوری چاپ در این نوع چاپگرها، مانند چاپگرهای لیزری است؛ با این تفاوت که در انتقال رنگ از مخزن به سطح درام، از پودر رنگ استفاده نمی‌شود بلکه جوهر را تصعید کرده و بخار رنگ روی درام منتقل می‌شود و تمامی مراحل مانند چاپگرهای لیزری است.

کد خبر 144130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز