جمعه ۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: بارها از سوی مسئولان موزه موسیقی اعلام شده است که موزه موسیقی تنها جایی برای نگهداری سازها نیست؛ این موزه پایگاهی برای اهالی این حوزه است و برنامه‌هایی همچون بزرگداشت استادان موسیقی، بخشی از وظایف این موزه محسوب می‌شود.

موسیقی

در ادامه سیاست‌های موزه موسیقی بزرگداشت زنده‌یاد فرید سلمانیان، مدیر و کارشناس موسیقی با عنوان «یاد دوست» از سوی موزه موسیقی پنجشنبه 3شهریورماه برگزار شد.در این مراسم که هنرمندان، مسئولان و مدیران موسیقی در آن شرکت داشتند، از پژوهشگر فقید موسیقی تقدیر شد که در زمان حیاتش توانست نقش مؤثری در عرصه موسیقی ایفا کند؛ نقشی که علی مرادخانی مدیر موزه موسیقی آن را برای دیگران مفید خواند و گفت: قلب سلمانیان برای دیگران می‌تپید. او می‌خواست که کمکی شایسته برای دیگران باشد.

مرادخانی را می‌توان تنها مدیر حوزه موسیقی دانست که 14سال هدایت سکان موسیقی را برعهده داشته است و در زمان او زنده‌یاد سلمانیان به‌عنوان مدیر واحد نظارت و ارزشیابی واحد سرود و آهنگ‌های انقلابی با مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری داشته است. مرادخانی این دوره را دوران نوسانات و تحولات مختلف اجتماعی دانست و افزود: در آن دوره موسیقی سنتی حاکم بود اما در سال‌های 1375و 1376 فضای اجتماعی به سمت موسیقی پاپ و ژانرهای دیگر موسیقی کشور متمایل شد.

در این دوره بود که مجوز آلبوم‌های موسیقی پاپ صادر شد. مدیر پیشین مرکز موسیقی ارشاد به نقش زنده‌یاد سلمانیان اشاره کرد و افزود: در آن فضا جوانان جویای‌نام زیادی تقاضای دریافت مجوز داشتند، به همین دلیل فضا دگرگون بود و در این حالت در فضای نظارتی تغییراتی نیز دیده می‌شد. در این شرایط فرید سلمانیان آرامش خود را از دست نمی‌داد و با هنرمندان جوان و پرشور به گفت‌وگو می‌نشست؛ فضایی که امروز کم داریم و به ندرت دیده می‌شود.

او گفت‌وگو با هنرمندان جوان و دیگر هنرمندان را از ویژگی‌های سلمانیان دانست و افزود: داوود گنجه‌ای هم در آن دوران در کنار سلمانیان بود. از آنجایی که نه‌گفتن و پاسخ رد به هنرمندان پرشور جوان دشوار است، در فضای نظارتی یک تلخی حاکم بود اما این دو بزرگوار به‌گونه‌ای با هنرمندان رفتار می‌کردند که نه تنها آنها دلگیر نمی‌شدند بلکه تلاش می‌کردند تا به نتیجه برسند.اولین بزرگداشت موزه موسیقی به شخصی اختصاص داشت که مرادخانی آن را یادآور یک دوست خوب خواند و گفت: معمولا کسانی که در عرصه فرهنگ تلاش می‌کنند باید در آخر پاسخگو باشند. ما در این مراسم یاد یک دوست را گرامی داشتیم؛ دوستی که حق‌شناس و حق‌دوست بود.

داوود گنجه‌ای دوست و همکار قدیمی سلمانیان او را انسانی با اخلاق و خالص خواند و اعلام کرد: یاد او همیشه در دل‌های ما زنده است.در ادامه مراسم، لوح تقدیری از سوی هیأت‌مدیره و هیات امنای موزه موسیقی توسط علی مرادخانی مدیر، داوود گنجه‌ای عضو هیات امنا و مهندس مرتضی کاظمی عضو هیأت‌مدیره موزه موسیقی به همسر این مرحوم اهدا شد. همچنین انجمن موسیقی ایران لوح تقدیر خود را توسط بابک رضایی مدیر این انجمن به خانواده زنده‌یاد سلمانیان تقدیم کرد.

سیدمحمد میرزمانی مدیرکل دفتر موسیقی، بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی، دکتر حسن ریاحی دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، رضا مهدوی مدیر موسیقی حوزه هنری و تنی چند از اعضای خانه موسیقی از جمله نصر‌الله ناصح‌پور، همایون خرم، هوشنگ ظریف، هنرمندان و استادان دیگر از جمله استاد فرهنگ شریف، هوشنگ کامکار و دیگران در این مراسم حضور داشتند.

کد خبر 144070

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز