گروه اقتصادی: افت 68 دلاری قیمت هر اونس طلا تاثیر محسوس بر قیمت طلا و سکه در بازار داخلی نداشت؛ به‌گونه‌ای که قیمت هر اونس طلا در روز گذشته به 1830 دلار افت کرد اما هر قطعه سکه طرح قدیم و جدید به‌عنوان شاخص تعیین‌کننده بازار با روندی افزایشی به‌ترتیب به 570 و 557 هزار تومان رسید.

سکه

آیا این حرکت معنادار و معکوس قیمت در بازار داخلی و جهانی منطقی است و یا از بازگشت حباب قیمت در بازار سکه و تشدید سوداگری براساس رفتار هیجانی بازار حکایت دارد؟ چرخش رفتار سوداگران بازارهای نقدشونده سکه و ارز در شرایطی رخ می‌دهد که بازار ارز هم برخلاف سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی برای سامان دادن به عرضه ارز با شکاف قیمت مواجه شده و به‌نظر می‌رسد شکاف دست‌کم 160 تومانی در نرخ دلار آمریکا به‌عنوان ارز شاخص بازار، زنگ خطری نسبت به شکل‌گیری بازار سیاه و تشدید تقاضا برای ارز خواهد بود.

دیروز بازار ارز هم افزایش قیمت را تجربه کرد و هر دلار آمریکا درحالی‌که بانک مرکزی قیمت 1058 را برای آن مناسب دیده بود، در بازار آزاد شهرتهران طرفدار پیدا کرد و تا 1220 تومان هم قیمت خورد.
به گزارش همشهری، ترس سرمایه‌گذاران و سوداگران بازارهای ارز و طلا از اینکه ناگهان قیمت طلای جهانی فروبریزد باعث شده تا آنها بخشی از دارایی‌های نقدی خود را به‌صورت سکه و بخش دیگری را در قالب ارز نگه دارند.

افزون بر این تشدید رفتار هیجانی مردم متاثر از افزایش روزهای اخیر قیمت طلا و سکه باعث هجوم برخی به بانک‌های منتخب برای خرید سکه شده است بدون اینکه تحلیلی روشن از اتفاقات آینده در اختیار داشته باشند. به گفته کارشناسان تشدید تقاضا برای خرید سکه و ارز البته با ریسک‌های متفاوتی همراه خواهد بود چه اینکه پیچیدگی‌های نوسان نرخ ارز باعث شده تا بسیاری از مردم تنها به بازار طلا و سکه به‌عنوان پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاری روی آورند، هرچند فعالان و سوداگران بازار ریسک ناشی از نوسان قیمت‌ها را با تنوع بخشیدن به سبد دارایی‌های نقدی‌شان کاهش می‌دهند.

براساس این گزارش، هرچند در روزهای اخیر مسئولان ارشد اقتصادی از جمله وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی به استناد اینکه افزایش قیمت سکه ناشی از افزایش قیمت جهانی طلا بوده و بانک مرکزی در بازار و قیمت‌ها دخالت نخواهد کرد اما حرکت معکوس قیمت‌ها در بازار جهانی و داخلی می‌تواند به تشدید تقاضا و شکل‌گیری رفتارهای هیجانی و بدون تحلیل اقتصادی دامن بزند و تداوم این وضعیت دست‌کم می‌تواند به خروج سپرده‌ها از بانک‌ها بیانجامد.

مهر گزارش داد:بانک مرکزی دیروز قیمت هر دلار را با روندی کاهشی 1058 تومان تعیین کرد اما نرخ دلار در بازار آزاد به 1220 تومان افزایش یافت، براین اساس اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد و دولتی به 162‌تومان رسید که اختلاف 162 تومانی قیمت دلار در بازار آزاد و دولتی بر خلاف سیاست یکسان‌سازی‌ نرخ ارز توسط بانک مرکزی است.قیمت یورو هم در بازار افزایش چشمگیری یافت به‌طوری که از 1720 تومان در روز سه‌شنبه به 1765‌تومان در روز چهارشنبه رسید درحالی‌که بانک مرکزی قیمت یورو را با روندی افزایشی 1525‌تومان تعیین کرد.

کد خبر 143987
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز