نماینده شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) در ایران اموال فرهنگی و بناهای تاریخی را جزو انفال دانست و با انتقاد از خروج آثار و بناهای تاریخی از فهرست آثار ملی گفت:

مجموعه اموال فرهنگی و بناهای تاریخی می‌توانند جزو انفال به‌حساب آیند که نه کسی می‌تواند آنها را متعلق به‌خود کند و نه آنها را ازبین ببرد.مهدی حجت به ایسنا گفت: خروج آثار تاریخی از فهرست آثار ملی با حکم دیوان عدالت اداری به‌عنوان بخش خصوصی و مالکیت خصوصی دفاع می‌کنند یک قانون است که از آن تبعیت می‌کنند و به موجب همان قانون نیز «الناس مسلطون علی اموالهم» است. وی افزود: یک قانون نیز مقابل آن است به نام قانون «لاضرر» که می‌گوید «لاضرر و لاضرار فی‌الاسلام»؛ قانون لاضرر به این معناست که اگر چیزی را از بین ببرند و به جامعه مسلمانان ضرر برسد، آن خطاست. رئیس دفتر ایکوموس در تهران گفت: وضعیت بناهای تاریخی نیز مانند کتاب است. وقتی یک متخصص بگوید از بین بردن آن اضرار به جامعه است بنابراین نباید این کار با عذر شرعی انجام شود.

وی افزود: نه سازمان میراث فرهنگی می‌تواند به‌طور جدی و عملی به‌دنبال حل تمام مشکلات مردم باشد و نه برخی دیگر از مسئولان به این مسئله توجه دارند که آثار و بناهای تاریخی جزو انفال هستند و از بین بردن آنها، اضرار به جامعه ایجاد می‌کند، پس نباید از بین بروند.

کد خبر 143793
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز