دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: عبدالحسین آذرنگ،محقق و ایرانشناس،ویراستار و مترجم بخشی از خاطرات خود را که به آموزگاران واستادانش اختصاص دارد در قالب کتابی به نام «استادان و نااستادانم»از سوی انتشارات جهان کتاب روانه بازار نشر کرده است.

آذرنگ

لحن گرم و صمیمی و اطلاعات دقیق و منظم و خواندنی از جمله ویژگی‌های این کتاب نه چندان پرحجم است.

 در معرفی این کتاب عنوان شده است: «این کتاب برای کسانی نوشته شده است که دغدغه آموزاندن و آموختن دارند. عشق به آموختن را چه کسانی و چگونه در دل‌هایی برمی‌افروزند؟ میل به آموختن را چه کسانی و چگونه در دل‌هایی می‌میرانند؟ مرز میان استادی و نااستادی کجاست؟ آیا اگر ما استادان دیگری می‌داشتیم یا تأثیرگذارانی که علاقه‌های عمیق و استعدادهای ما را درمی‌یافتند و ما را به مسیرهای خودمان سوق می‌دادند، اکنون همان بودیم که هستیم؟ آموزش‌گران راستین‌، انگیزش‌گران راستین‌اند‌؛ آن‌ها کاشف‌، هدایت‌گر‌، الهام‌بخش و نیرودهنده انگیزه‌هایی هستند که سرچشمه همه آفرینش‌ها‌، ره‌گشایی‌ها و ساختن‌هاست.

«استادان و نااستادانم» روایتی انتقادی است از تجربه‌های شخصی نویسنده از نظام و روابط آموزشی در ایران (از گذشته تا کنون) و همچنین خارج از ایران، هم شامل محیط‌های آموزشی رسمی چون دبستان و دبیرستان و دانشگاه می‌شود و هم شامل محیط‌های دیگری که رابطه استاد و شاگردی در عرصه‌های مختلف دانش و حرفه و هنر و ... در آن‌ها جریان دارد. نویسنده تجربه سپری کردن دوره خدمت سربازی خود را با همان نگاه دقیق و موشکاف حلاجی می‌کند که دوره کارآموزی در مؤسسه‌هایی مانند فرانکلین و مایکروسافت یا تدریس خود در دانشگاه را و البته در بیان همه این‌ها، موضوع اصلی، آموختن و آموزش دادن است.

نویسنده در این کتاب قصد خاطره‌گویی ندارد،‌ با این حال چون محور بحث‌، تجربه‌های شخصی وی است، خواه ناخواه این اثر را گونه‌ای «خاطرات فرهنگی» می‌یابیم که با نثری بسیار زنده گیرا و دلپذیر نگاشته شده است و در صفحاتی حتا به داستان پهلو می‌زند.

در این کتاب با تجربه‌های شخصی و دست اول نویسنده‌ای آشنا می‌شویم که با زبانی ساده و بی‌پرده از کسانی سخن می‌گویند که راه می‌گشودند و کسانی که بن‌بست می‌ساختند. شریک شدن در این تجربه‌ها شاید راهی به سوی شناختن بهتر این واقعیت باز کند که مسیرهای آینده در گرو گشوده شدن انواع راه‌هاست. خواندن این کتاب برای آموزگاران‌، استادان‌، دانشجویان،‌ ... و همه کسانی که با‌ آموختن و آموزش دادن سر و کار دارند، سودمند و راهگشاست.

از جمله بخش‌های جذاب این کتاب ، آنجایی است که آذرنگ برای کار در موسسه فرانکلین نزد کریم امامی می‌رود و امامی به او می‌گوید که برای آموزش باید نزد فردی برود که آذرنگ نامش را نمی‌گوید،اما نحوه روایت او از آن شخص به گونه‌ای است که نشان می‌دهد آن فرد نه تنها هیچ آموزشی به او نمی‌دهد که با حسادت و سخره‌گرفتنش او را چند ماهی سرکار می‌گذارد. آذرنگ تصمیم می‌گیرد با مراجعه به کتاب و سخت‌جانی خاصی آن مورد خاص را یاد بگیرد و در نهایت بعد از چند ماه کار را تحویل کریم امامی می‌دهد و تحسین این ویراستار  خبره و کارکشته را برمی‌انگیزد.

انتشارات جهان کتاب اخیرا کتاب «در باب آشنایی با رورتی» را به همت  عبدالحسین آذرنگ  به بازار کتاب عرضه کرده بود.

more  آذرنگ و انتشار کتابی درباره رورتی

«استادان و نااستادانم» /نویسنده: عبدالحسین آذرنگ/ناشر:انتشارات جهان کتاب؛چاپ اول 1390/قطع رقعی/ قیمت: 3500 تومان/174 صفحه

کد خبر 143776
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز