دکتر لیندار مینتایل متخصص روان‌شناسی نوجوانان است. کانادایی است و به‌طور ویژه درباره مشکلات رفتاری نوجوانان کار کرده است.آنچه می‌خوانید، ماجرای مشورت یک نوجوان با این روان‌شناس درباره بازی‌های خشن رایانه‌ای به قلم اوست.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 615

نوجوانی از من پرسیده: «مامان و بابام نمی‌خوان که من بازی‌های خشن ویدئویی بازی کنم. ولی دوستام می‌گن این بازی‌ها واقعاً سرگرم کننده‌اند و هیچ ضرری هم ندارن. به نظر می‌آد همه این بازیا رو انجام می‌دن و البته توی مدرسه‌ ما هم تا حالا نشده کسی مردم رو به ضرب گلوله بکشه! ماجرا چیه؟»

ماجرا این است که بازی‌های خشن ویدئویی می‌توانند به رفتار پرخاشگرانه منجر بشوند. تحقیقات علمی این ایده‌ را که بازی‌های خشن کامپیوتری و ویدئویی می‌توانند بزهکاری را رواج بدهند تایید می‌کنند. این خلاصه‌ بعضی از نکاتی است که این تحقیقات به ما می‌گویند:

- این‌جور بازی‌ها فقط سرگرمی نیستند. اگر شما بازی‌های ویدئویی خشن را بازی کنید، این توانایی را پیدا می‌کنید که به شکل خشنی فکر کنید و عمل کنید. و از آن‌جایی که ما همه‌مان آدمیم، حتی ممکن است جهان را به شکل دشمنی ببینید که باید نابودش کنید.

- بازی‌های ویدئویی خشن می‌توانند راه‌های خشونت‌آمیز فکر کردن را به شما یاد بدهند.

- بازی‌های ویدئویی خشن به شما اجازه می‌دهند پرخاشگر بودن را تمرین کنید.

- بازیکنان جدی بازی‌های خشن (آنهایی که بیشتر از چهار ساعت در روز بازی می‌کنند)، این تأثیرات را از بازی کامپیوتری می‌گیرند: افت تحصیلی، افت مهارت خواندن، زمان کمتر بازی با دوستان، فعالیت‌های کمتر و اضافه‌وزن.

- بین نتایج تحصیلی نامناسب و ساعات بازی کامپیوتری خشن رابطه‌ مستقیم وجود دارد.

- این بازی‌ها می‌توانند حساسیت شما را به رنج و درد دیگران کم کنند.

- این بازی‌ها می‌توانند شما را ترسو بار بیاورند، جوری که از هر محل ناشناسی بترسید.

- اگر شما کارهای خشن در این بازی‌ها انجام بدهید، می‌توانید اطلاعات خطرناکی به دست بیاورید که در زندگی هم برایتان خطرآفرین است (مثل نحوه‌ ساختن بمب دستی یا راه‌های منفجر کردن موتور خانه‌ یک ساختمان).

- هرچه بازی خشن بیشتر بازی شود، رفتارهای بزهکارانه هم بیشتر می‌شود.

ماجرا این است که ما نمی‌دانیم این بازی‌ها چه‌قدر روی خشونت و کشتار آدم‌ها تأثیر دارد، اما می‌دانیم که این تأثیر وجود دارد و می‌دانیم یکی از این تأثیرات افزایش پرخاشگری در آدم‌هاست. سؤال این است که واقعاً چرا آدم‌ها این بازی‌ها را انجام می‌دهند؟

بگذار بگویم که این‌طور نیست که همه توی مدرسه‌ شما این بازی‌ها را انجام بدهند. چون خیلی از پدر و مادرها می‌دانند که انجام این بازی‌ها چه پیامدهای خطرناکی می‌تواند داشته باشد. می‌خواهم بگویم به حرف پدر و مادرت گوش کن، چون به نظر می‌آید که پدر و مادر خیلی فهمیده‌ای داری!

کد خبر 143662
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز