همشهری‌آنلاین: 48 ساعت بعد از رسانه‌ای شدن اعتراض مدیر بخش فرهنگی انتشارات پیدایش به ممیزی چاپ هشتم خسرو و شیرین ارائه شده از سوی این انتشاراتی به ارشاد، اداره کتاب معاونت فرهنگی واکنش نشان داد و سخنان یاد شده را کذب محض خواند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهرمتن  جوابیه به شرح زیر است: «پیرو درج گفت‌گوی مدیر بخش فرهنگی پیدایش با عنوان «ایرادهایی که ارشاد پس از 9 قرن به خسرو و شیرین گرفت» در آن رسانه و ادعای ممیزی کتاب « خسرو وشیرین» نظامی گنجوی، روابط عمومی معاونت امور فرهنگی ضمن کذب خواندن این موضوع به اطلاع می‌رساند:

درج این خبر باعث اظهارنظرهای متفاوت گردید تا به آن جا که خود تبدیل به جریانی مرموز علیه اداره کل کتاب و کتابخوانی شده است و حتی رسانه‌های بیگانه را که تشنه ایجاد هجمه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند را نیز به تکاپو واداشته است.

more  ممیزی اداره کتاب بر چاپ هشتم خسرو و شیرین حکیم نظامی گنجه‌ای

خوانندگان این مطلب این‌گونه برداشت کرده‌اند که اداره کتاب بر چاپ کتاب خسرو و شیرین از پنج گنج حکیم نظامی گنجه‌ای اصلاحاتی را مقرر کرده است و با همین باور درباره این مساله اظهارنظر کردند، اما اصل ماجرا به قراری است که توضیح داده می‌شود:

1- در شناسنامه کتاب تحویل شده به اداره کتاب آمده است: «یادداشت: کتاب حاضر اقتباسی از کتاب خسرو و شیرین اثر نظامی گنجوی است» و یک نویسنده محترم نیز به عنوان بازنویس اثر معرفی شده است. بنابراین القای این که کتاب نظامی گنجوی «خسرو و شیرین» مشمول ممیزی شده صحت ندارد.

2- همچنین در شناسنامه نسخه کتاب تحویل شده به ارشاد نوبت چاپ کتاب اول می‌باشد. بنابراین طبیعی است طبق روال موجود (اثری که به عنوان چاپ اول تحویل می‌شود) در واحد مربوطه مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد. به همین منظور طرح موضوع چاپ هشتم کتاب از طریق رسانه‌ها توسط ناشر صحت نداشته و کذب محض است.

3- ناشر مورد اشاره ناشری تخصصی در حوزه کتاب کودک و نوجوان می‌باشد و نوع تصویرسازی کتاب تحویل شده به ارشاد نیز گواه این مدعا است که اثر مذکور مرتبط با حوزه نوجوانان می‌باشد و همچنین هیچ درخواست و مدرکی مبنی بر اینکه اثر در گروه بزرگسال کارشناسی شود، وجود ندارد. لذا توصیه می‌شود ناشر محترم نسبت به مصاحبه‌های خود با رسانه‌ها دقت لازم را داشته باشد.

4- پنج گنج نظامی و به طور طبیعی خسرو و شیرین، مکرر، بدون حتی یک مورد اصلاحیه در سال‌های پس از انقلاب توسط ناشران بسیاری منتشر شده است و تا به حال اداره کتاب به هیچ کدام از نسخه‌های کامل پنج گنج نظامی ایرادی وارد نکرده و مجوز آن بلافاصه صادر شده است.

5- کتاب مورد اشاره انتشارات مذکور صرفاً گزیده‌ای از خسرو و شیرین و تلفیقی از نظم و نثر است (یعنی به هیچ‌وجه اصل اثر نظامی گنجوی نیست) و مخاطب آن نیز کودکان و نوجوانان هستند و براساس مصوبات هیئت نظارت بر نشر کتاب کودک و نوجوان، برخی مواردی که در کتاب‌های بزرگسالان بلامانع است برای این گروه سنی باید تلطیف و حتی حذف شود.

6- مهم‌ترین موضوع اما این است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باب گفتگو همیشه باز است و نشر مذکور هم مکرر از این باب وارد شده است و بسیار جای تعجب دارد که چطور در این مورد خاص، مدیر فرهنگی این نشر تصمیم گرفته است با ناقص مطرح کردن اصل ماجرا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را متهم به چیزی نماید که اساس آن دروغ و کذب است.

7- بدیهی است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل انتشار اکاذیب از سوی ناشر، پیگیری موضوع را از مراجع ذی‌صلاح حق قطعی و قانونی خود تلقی می‌نماید.

8- امید است همکاران فرهنگی نیز در بیان و نشر انتقادات خود با رعایت ضوابط و قوانین همچون صدها و هزاران ناشر محترم دیگر یاری‌رسان خدمتگزاران عرصه فرهنگ و ادب باشند.

9- توصیه می‌شود خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز با کسب اطلاعات دقیق از منابع معتبر و قابل استناد و حفظ رسالت خبری، داشتن نگاهی منصفانه و وجدانی بیدار از ایجاد تنش در جامعه فرهنگی خوداری کنند. باشد که همه ما در جهت ارتقای سطح فرهنگی کشور بکوشیم و از نگاه یکطرفه بپرهیزیم.»

کد خبر 143478
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز