گروه ادب و هنر: اگر تا سال‌ها پیش در ایام سوگواری مولی‌الموحدین حضرت علی(ع) مراکز هنری تعطیل بود، امسال برخی از این مراکز با طراحی و برنامه‌ریزی در این ایام برنامه‌های خاص این دوران را اجرا خواهند کرد.

تئاتر و تعزیه مناسب شب‌های قدر

فرهنگستان هنر یکی از مراکزی است که برای این ایام برنامه طراحی کرده‌است. در این مرکز هنری براساس نسخ خطی و با حضور هیأت تعزیه‌داران ائمه‌اطهار(ع) «گروه مجللی» در روزهای 19، 21 و 23 رمضان در فرهنگستان هنر مراسم تعزیه برپا خواهد بود. به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، این مراسم شامل 3 مجلس تعزیه شهادت حضرت علی (ع)، شهادت حُر و جنگ خندق است که توسط گروه مجللی اجرا می‌شود.

حوزه هنری با اجرای نمایش «حکم محتوم» به کارگردانی شاهد پیوند و به نویسندگی هادی شیر محمدی به استقبال این ایام رفته‌است. این نمایش روایتگر گوشه‌ای از زندگی یک نویسنده است که قصد نگارش نمایشنامه‌ای از حضرت علی(ع) را دارد. همچنین نمایش «اذان صبح» نوشته مهدی متوسلی و به کارگردانی محمود فرهنگ با متنی بازنویسی شده و تغییر در ترکیب بازیگران برای سومین سال در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

از سوی دیگر در فرهنگسرای شفق همزمان با فرارسیدن شب‌های ضربت خوردن و شهادت حضرت علی(ع) مجلس تعزیه‌ای با عنوان «سجده سرخ» برگزار می‌شود. مجلس تعزیه جوانمرد قصاب، جمعه 28 مرداد مصادف با 18 رمضان و مجلس تعزیه ضربت خوردن و شهادت حضرت علی(ع)، یکشنبه 30 مرداد مصادف با 20 رمضان ساعت 21:30 تا 23 در پارک شفق(فرهنگسرای دانشجو) برگزار می‌شود.

نمایشگاهی برای ایام قدر

برنامه دلشدگان به مناسبت ماه مبارک رمضان از ابتدای این ماه در تالار وحدت در حال اجراست و با استقبال کم نظیر هنردوستان روبه‌رو شده‌است. این نمایشگاه که به انگیزه حلول ماه مبارک رمضان و به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، در موزه هنرهای معاصر، فرهنگسرای نیاوران و نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شده، در شب‌های قدر با کمی تغییر ادامه می‌یابد.

نمایشگاه عکس مهمانی خدا، نمایشگاه نقاشی خط اسماء‌الحسنی در تالار وحدت، نمایشگاه مروری بر نیم قرن نقاشی‌خط معاصر ایران و نقاشی خط نور علی نور در موزه هنرهای معاصر و 47 کارگاه تجسمی در نمایشگاه قرآن برای علاقه‌مندان هنرهای تجسمی طراحی و اجرا شده است.

مراکزی که تعطیل خواهند بود

همزمان با ایام سوگواری مولی‌الموحدین حضرت علی(ع) مراکز هنری تعطیل خواهد بود. موزه موسیقی در 19 و 21 ماه مبارک رمضان تعطیل خواهد بود. مجموعه ایرانشهر و تئاتر شهر هم از 28 مرداد تا اول شهریور ماه سال‌جاری ( 18 تا 22رمضان) تعطیل خواهد بود. همچنین سینماهای کشور در این ایام تعطیل خواهند بود.

امسال نیز مانند سال‌های گذشته در شب‌های قدر یعنی از شب نوزدهم تا بیست و سوم ماه مبارک رمضان (جمعه بعدازظهر 28 مرداد تا بعدازظهر چهارشنبه 2شهریور ماه) تمامی سینماها تعطیل هستند.

کد خبر 143477
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز