چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۳۵
۰ نفر

آوا زمانی: این بطری‏‌ها حرف می‌‏زنند؛ شبیه ما آدم‏‌ها درست شده‏اند و در نگاه اول رنگین و زیبا هستند.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 615

اما فقط همین؟! صحبت این بطری با من و توست. ما که هر روز بیشتر از دیروز به زمین آسیب می‌‏رسانیم و با انواع زباله‏‌ها آن را پیر، فرسوده و زشت‏ می‌‏کنیم. تلاش ۴۰۰ ساعته یک گروه پنج نفره در لندن، آدم‏های از جنس بطری‏های پلاستیکی است که هر روز و هر روز هر یک از ما در گوشه و کنار این دنیای پهناور آنها را تولید می‌‏کنیم و از کنارشان رد می‌‏شویم. شاید با دیدن این آدم‌های پلاستیکی کمی به خودمان بیاییم و نگاهی دوباره به زمینمان بیندازیم.

یک خانواده به طور میانگین ۸۲۷ بطری پلاستیکی مصرف می‌‏کند. سایر ظروف یک بار مصرف، کیسه‏های زباله و صد‌ها وسیله دیگر را هم به آن اضافه کنیم، می‌‏بینیم که سهم هر یک از ما در آلوده کردن محیط‏زیست اطرافمان بسیار زیاد است. ماده اصلی پلاستیک مواد نفتی است و بیش از هزاران نوع پلاستیک‏ با کاربرد‏های متفاوت وجود دارد. هزینه ساخت وسایل پلاستیکی چون در بسیاری موارد ارزان‏‌تر از مواد دیگر است مورد توجه تولیدکنندگان قرار می‌‏گیرد.

اما این موضوع سبب شده که مخترعان و دوستداران محیط‏زیست در پی یافتن راهی باشند که مواد دیگری را جایگزین پلاستیک کنند، چرا که محیط اطرافمان را پلاستیک دارد فرا می‌‏گیرد و این مسئله تأثیر وحشتناکی روی محیط‏زیست می‌‏گذارد.

با این‌که تا به حال روش ساخت پلاستیک تغییرات زیادی کرده است، اما هنوز بشر نتوانسته با تولید انبوه این ماده در دنیا مبارزه جدی کند. جایگزین‏‌ها هم هنوز نتوانسته‌اند با پلاستیک رقابت کنند. مثلاً چند سال پیش یک نوع پلاستیک با پوست پرتقال و دی اکسیدکربن ساخته شد و دانشمندان را امیدوار کرد که راهی برای تهیه پلیمر کم ضررتری پیدا کنند. یا این‌که مشتقات گیاهی به بازار آمدند و جای بعضی ظروف پلاستیکی را گرفتند. با وجود این همچنان روزانه حجم عظیمی پلاستیک تولید می‌‏شود که زمینمان را بیش از پیش آلوده می‌‏کند.

فکرش را بکنید: هر تکه پلاستیک ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال طول می‌‏کشد تا تجزیه شود؛ حالا شما در خانه‏تان هر روز چه قدر از مواد پلاستیکی استفاده می‌‏کنید و آنها را دور می‌‏ریزید؟ با یک حساب سرانگشتی هر روز چه قدر به محیط‏زیست آسیب وارد می‌‏کنید؟!

کد خبر 143459
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز