چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۷
۰ نفر

کیکاووس زیاری: «چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید» یکی از انیمیشن‌های موفق سال قبل صنعت سینماست که این روزها وارد بازار ویدئویی ایران شده است.

این انیمیشن قصه نوجوانی را تعریف می‌کند که در دوران کهن زندگی می‌کند و اعضای قبیله‌اش با انواع و اقسام اژدهاها در حال جنگ هستند. در چنین اوضاع و احوالی این نوجوان با کمک تعدادی از دوستان خود چند اژدها را رام و به کمک آنها با اژدهاهای خبیث قصه مبارزه می‌کند.

به بهانه پخش ویدئویی این انیمیشن کامپیوتری ماجراجویانه، یک گفت‌وگوی اینترنتی با سازندگان آن «کریس ساندرز» و «دین دبلوا» انجام شده است.

***

  • شما انیمیشن خود را از روی یک کتاب قدیمی و پرخواننده ساختید، اما هنگام اقتباس، تغییرات زیادی در آن دادید. چرا؟

ساندرز:

هدف ما این بود که بخش ماجراجویانۀ کار را بیشتر کنیم. شما وقتی به تماشای یک فیلم می‌نشینید با تصاویر سروکار دارید و نه با کلمات. در قصه کتاب بر روابط بین آدم ها و اژدهاها تأکید می‌شد ودر همان حال،‌جنگ بین آنها هم به نمایش ‌گذاشته می‌شد. شخصیت اصلی ماجرا «هیکوپ» با دوست شدن با یکی از اژدهاها، بزرگ‌ترین ریسک زندگی‌اش را انجام می‌دهد. ما این مسئله را به همان صورتی که در قصه بود، تبدیل به تصاویری تماشایی کردیم.

  • فیلمی که ساخته‌اید بسیار هیجان‌انگیز، خوش‌ساخت و خشنود کننده است. زمان ساخت فیلم متوجه این نکته بودید که بینندگان اصلی آن بچه‌ها هستند؟

دبلوا:

بله، صد در صد. اما حواسمان بود که والدین را هم سرگرم کنیم. بسیاری از فیلم‌ها در نیمه دوم کسل‌کننده وکند می‌شوند. تمام توجه ما معطوف به این بود که چنین اتفاقی برای فیلم ما نیفتد و بچه‌ها تا پایان با رضایت کامل به تماشای ماجراجویی‌های قهرمانان قصه بنشینند.

  • هیکوپ نوجوانی پرانرژی است که در هنگام مشکلات می‌تواند منطقی فکر و عمل کند و به کمک آن، به حل مشکلات بپردازد.

ساندرز:

در قصۀ کتاب، هیکوپ خیلی کوچک‌تر از شخصیت فیلم بود. اما ما احساس کردیم او باید بزرگ‌تر باشد. هیکوپ متعلق به جامعه «وایکینگ»‌هاست و در طول قصه فیلم،‌چیزهای تازه‌ای یاد می‌گیرد و تجربه‌های جدید کسب می‌کند.

  • انیمیشن اول شما «لیلو و استیچ» یک فیلم دوبعدی سنتی بود. اما این فیلم هم سه بُعدی است و هم کامپیوتری. ‌ورود به این دنیای جدید چگونه بود؟

دبلوا:

ما باید همراه با تکنولوژی روز حرکت کنیم و ساخت انیمیشن به صورت کامپیوتری، برای خود ما هم هیجان‌انگیز بود. ما با ابزار و وسایل جدیدی کار کردیم که تا قبل از این برایمان ناشناخته بودند. اما تکنیک کامپیوتری کمک می‌کند قصه‌های انیمیشنی به شکل بهتر و کامل‌تری تعریف شوند. هر کاری مشکلات خاص خود را دارد. ساخت انیمیشن‌های دستی دوبعدی با مشکلاتی روبه‌رو بود و این شیوۀ جدید کاری هم مشکلات ویژۀ خود را دارد.

  • در قصه فیلم تعداد زیادی اژدها با هویت و شخصیت خاص هست. خلق آنها روی پردۀ سینما سخت نبود؟

ساندرز:

طبیعتاً سخت بود، ‌ولی یکی از چیزهایی که مارا مشتاقِ ساخت فیلم کرد همین حضور انواع اژدها بود. ما امکان آن را داشتیم که ‌تعدادی اژدها در رنگ و اندازه‌های مختلف خلق کنیم و به هر یک از آنها، یک هویت ویژه بدهیم.

  • صداهای خوبی برای شخصیت‌های کارتونی فیلم انتخاب کرده‌اید. این صداها کاملاً به این شخصیت‌ها می‌خورند. در باره انتخاب این صدا پیشه‌ها کمی صحبت می‌کنید؟

دبلوا:

سعی کردیم صداهای انتخاب‌شده به شکل ظاهری این شخصیت‌ها بخورند. اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، تماشاگران(به ویژه بچه‌ها) این شخصیت‌ها را قبول نمی‌کردند.

  • انیمیشن شما قسمت دومی هم خواهد داشت؟

ساندرز:

بله. این قسمت برای نمایش عمومی در سال1393(2014 میلادی) آماده می‌شود. اما این بار فقط دین (دبلوا) وظیفۀ کارگردانی آن را به عهده دارد و من با او همکاری نخواهم داشت. البته قرار است این انیمیشن تبدیل به یک کار تلویزیونی هم بشود. مجموعة تلویزیونی آن را من و دین با هم کارگردانی می‌کنیم. به احتمال زیاد، این مجموعه هم برای نمایش عمومی در سال 1392 (2013 میلادی) آماده خواهد شد. این اولین بار در تاریخ سینمای انیمیشن است که در حالی که قسمت‌های بعدی و جدید یک فیلم سینمایی تولید می‌شود، مجموعۀ تلویزیونی آن هم ساخته می‌شود و به روی آنتن می‌رود.

کد خبر 143322
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز