همشهری آنلاین: کیومرث پوراحمد از برگزاری جشن خانه سینما در عمارت مسعودیه خبر داد و گفت: در جشن پانزدهم، جایزه‌ سیف‌الله داد به علیرضا زرین از مدیران سابق کانون پرورش اهدا می‌شود و برای داود رشیدی،مسعود بهنام و کمال تبریزی بزرگداشت گرفته خواهد شد.

دومین نشست خبری دبیر و مدیر اجرایی جشن پانزدهم خانه سینما شامگاه گذشته ـ 24 مردادماه ـ ‌در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

کیومرث پوراحمد دبیر جشن پانزدهم در ابتدا با اعلام پایان داوری‌های مرحله‌ اول فیلم‌های سینمایی گفت:‌ یکشنبه شب ـ 23 مرداد ماه ـ داوری‌های مرحله‌ی اول فیلم‌های سینمایی به پایان رسید و از 25 مرداد ماه ـ امروز ـ داوری مرحله‌ اول فیلم‌های کوتاه آغاز خواهد شد.

وی گفت:در داوری‌ فیلم‌های بلند دو فیلم "پاداش" کمال تبریزی و "خانه پدری" کیانوش عیاری به‌درخواست کارگردانان آنان و به دلیل حمایت از خانه سینما و انواع سنگ‌اندازی‌هایی که بر سر راه خانه سینما می‌شود از بخش مسابقه خارج شدند.

پوراحمد درباره‌ درخواست بهروز افخمی برای خروج "فرزند صبح" از داوری‌های بخش‌های مختلف جشن خانه سینما هم گفت: آقای افخمی می‌گویند؛"فرزند صبح" فیلم من نیست، اما این فیلم آقای افخمی است و ایشان باید خیلی قبل‌تر چنین چیزی را می‌گفت.

وی توضیح داد: طبق مقررات جشن خانه سینما، ما فیلم‌ها را از تهیه‌کننده‌ها می‌گیریم.

آقای افخمی تنها می‌توانند درخواست حذف نام شان را در بخش کارگردانی داشته باشند همچون آقای مازیار میری که به دلیل داشتن مسئولیت در جشن، درخواست کردند که "سعادت‌آباد" در این بخش داوری‌ نشود.

کیومرث پوراحمد در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همچون یکی دو سال گذشته، نتایج داوری‌های جشن خانه سینما با نتایج داوری‌های جشنواره فجر تفاوت خواهد داشت،گفت: چنین مرزبندی تا دو سه سال قبل وجود نداشت و خیلی وقت‌ها فیلم‌های منتخب فجر در جشن خانه سینما انتخاب می‌شدند چرا که بهترین بودند اما از دو سه سال گذشته هیچ ربط و ارتباطی بین داوری‌ها فجر و خانه سینما وجود ندارد.

دبیر جشن پانزدهم خانه سینما تاکید کرد: ما هیچ دخالتی در کار و نظر اعضای شورای انتخاب و داوری نداریم و آن‌ها خودشان فیلمی را انتخاب می‌کنند.

اگر در این بین نام فیلم در آمد که در فجر نیز موفق بوده حتما فیلم خوبی است و اگر هم چنین نبود حتما تفاوت سلیقه وجود دارد.

پوراحمد افزود: آخرین دوره‌ای که من داور جشنواره فجر بودم واقعا هیچ دخالتی از طرف برگزارکنندگان نبود.

اما در یکی دو سال اخیر احساس می کنم که این دخالت‌ها انجام می‌شود حال نمی دانم که این مطلب درست است یا غلط.

مازیار میری، دبیر اجرایی جشن پانزدهم خانه سینما  نیز در ادامه گفت:‌ در جشن خانه سینما، فیلم‌ها صنفی و به‌واسطه صنف‌ها انتخاب می‌شود اما در جشنواره فجر فیلم‌ها بعضا به صورت سیاسی انتخاب می‌شوند.

وی افزود:به عنوان مثال در هیأت داوری فیلم‌های کوتاه جشن خانه سینما، کسانی پای کار آمده‌اند و به فعالیت مشغول هستند که نام هر کدام به تنهایی می‌تواند اعتبار یک جشنواره باشد.

میری تاکید کرد:اگر مشارکت سینماگران در دو جشن خانه سینما و فجر ارزیابی شود، مشخص می‌شود که کدام یک اعتبار بیشتری دارند، ضمن آنکه ما داوران‌مان را قبل از جشن معرفی می‌کنیم نه اینکه پس از اعلام آرا اسامی داوران را بگوییم؛ آن هم شش نفر.

کیومرث پوراحمد در بخش دیگری از این نشست، شیوه فعلی داوری‌های جشن خانه سینما را نیز کاملا درست ندانست و اظهار کرد: به نظر شخص من این شیوه داوری همچنان مشکل دارد و هیأت مدیره باید داوران را به شکل آکادمی که 60 درصد آن‌ها غیر سینمایی باشند،تشکیل دهد تا فیلم‌ها ارزیابی شوند.

چرا که بالاخره اعضا در صنف یکدیگر را می شناسند و ممکن است فردی با یک نفر مشکلات شخصی داشته باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: آکادمی جشن خانه سینما شکل بگیرد.

در بخشی از این نشست مازیار میری با اعلام تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشن پانزدهم توضیح داد: در بخش مستند 328 فیلم به دبیرخانه جشن پانزدهم رسیده است که از این تعداد 28 فیلم انتخاب می‌شوند و در بخش فیلم‌های کوتاه 349 اثر برای ما ارسال شده است که 51 اثر انتخاب خواهند شد.

در بخش انیمیشن نیز 107 فیلم به دبیرخانه جشنواره رسیده که از این تعداد 29 فیلم انتخاب می‌شود.

همچنین در بخش فیلم‌های بلند سینمای 85 اثر تقاضای شرکت در بخش مسابقه را داشته‌اند که دو فیلم از مسابقه خارج شد و دو فیلم "کپی برابر اصل" و "شیرین" عباس کیارستمی نیز در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمدند.

وی با بیان اینکه آکادمی فیلم کوتاه از 25 مرداد  با 66 داور فعالیت خود را در مرحله اول آغاز خواهد کرد‌ توضیح داد: آکادمی فیلم کوتاه با 51 داور آکادمی و 15 داور مهمان کار خود را شروع می‌کند و تا دو روز بعد کار‌ آن‌ها به پایان می‌رسد.

بلافاصله داوارن بخش مستند شروع به کار کرده و پس از آن نیز داوری بخش انیمیشن آغاز می‌شود.

دبیر اجرایی جشن پانزدهم خانه سینما با اشاره به داوری‌های فیلم‌های بلند سینمایی،گفت: از 5 شهریور، 28 تن به همراه 58 داور قبلی آکادمی در بخش فیلم‌های بلند سینمایی کارشان را آغاز می‌کنند و از این تعداد 28 نفره، 18 داور از صنوفی که در مسابقه نیستند، پنج نفر از شورای عالی تهیه‌کنندگان و پنج نفر هم به عنوان نمایندگان هیأت مدیره خانه سینما حضور دارند.

میری در پاسخ به سوالی درباره مکان و زمان جشن اصلی خانه سینما گفت: پانزدهمین دوره جشن خانه سینما 25 شهریور ماه در عمارت مسعودیه که در ضلع جنوبی میدان بهارستان واقع است، برگزار می‌شود.

وی افزود: برای اولین بار است که مراسمی در این مکان که در زمان مشروطه، خانه ظل السلطان بوده و قدمت آن به دوره ناصرالدین شاه برمی‌گردد، برگزار می‌شود.

این ساختمان همان ساختمانی است که وزارت فرهنگ در آنجا قرار داشت.

وی درباره‌ آیین نکوداشت جشن پانزدهم خانه سینما هم توضیح داد: 21 شهریور ماه در تالار ایوان شمس این آیین برگزار می‌شود.

در این مراسم جایزه مرحوم (سیف‌الله داد) که متعلق به خادمین سینما است به آقای علیرضا زرین یکی از مدیران سابق کانون پرورش فکری اعطا می‌شود.

مدیر اجرایی جشن خانه سینما همچنین خبر داد: در جشن پانزدهم از آقایان کمال تبریزی، داود رشیدی و مسعود بهنام نیز تقدیر خواهد شد.

وی گفت: البته قرار بود رخشان بنی‌اعتماد نیز در این آیین مورد تقدیر قرار گیرند اما ایشان خودشان درخواست کرد که نامش خارج شود.

سپس کیومرث پوراحمد درباره علت نکوداشت افرادی که نامشان اعلام شد، توضیح داد:‌ ما در اوایل انقلاب،مسئول سینمایی داشتیم که وقتی پشت میز قرار گرفت فکر کرد میز، ارث پدری‌اش است و او بسیاری فیلم‌ها را در حیاط ارشاد نابود کرد.

وی ادامه داد: نمی‌دانم چرا این کار انجام شد؟! چرا که در هر صورت همه فیلم‌ها در بخشی فرهنگ ما بودند و نباید نابود می‌شدند.

اما در همین شرایط مدیرانی نیز مانند آقای زرین وجود داشتند که وقتی پشت میز کانون پرورش فکری کودکان نشست، فکر نکرد که آنجا میراث پدری‌اش است.

او فکر می‌کرد میراث گران بهایی را به دستش سپرده‌اند که باید آن را به خوبی حفظ کرده‌، به آن بیافزاید و در آخر آن را تحویل دهد.

پوراحمد با بیان اینکه آقای زرین طلائی‌ترین دوره کانون پرورش فکری کودکان را رقم زد، ادامه داد: حتی وقتی که خواستند او را از کانون بیرون کنند و یا هنگامی که پیشنهادات بسیاری به او شد گفت:‌"من کارم با بچه‌ها است و معلم بودم و اکنون نیز به معلمی خود باز می‌گردم".

وی با اشاره به بزرگداشت‌های کمال تبریزی و داود رشیدی ادامه داد: کمال تبریزی مردی است که شرایط بسیار خوبی داشت که با ما نباشد اما او با خانه سینما ماند.

همچنین آقای داود رشیدی فردی بسیار حرفه‌ای است که احساس مسئولیت بی‌نظیری در کارش دارد. رشیدی عاشق کار خود است و بسیار کم هستند افرادی که مانند او بر کارشان دقت کنند.

دبیر جشن پانزدهم خانه سینما به بزرگداشت مسعود بهنام اشاره کرد و گفت: اولین صدابردار سر صحنه پس از انقلاب بود. او کسی است که صدای دالبی ساراند را از خارج از کشور خریداری کرده و در ایران راه‌اندازی کرده است.

مسعود بهنام اولین فیلم ریکوردر را به ایران آورد و تصاویر ویدئویی را با کیفیت خوبی به فیلم تبدیل کرد.

همچنین او صداگذار بسیار خلاقی بود که از این دست افراد در سینما کمتر پیدا می‌شود.

در پایان نشست مازیار میری درباره برخی از گلایه‌ها و اختلافاتی که در انتخاب فیلم‌های مستند جشن خانه سینما به وجود آمده است،گفت:‌ جشن پانزدهم در بخش مستند فقط 28 فیلم دارد و اگر کسی در مورد این 28 فیلم اعتراضی داشته باشد و ثابت شود که هر کدام از این فیلم‌ها از آئین‌نامه تخطی کرده‌اند آن را از فهرست اسامی حذف خواهیم کرد.

وی گفت: اما نمایش برخی از مستندها در بخش خارج از مسابقه از سوی هیات انتخاب تنها یک پیشنهاد است که می‌تواند مورد موافقت قرار بگیرد یا نگیرد.

از حاشیه‌های این نشست می‌توان به نصب عکس‌های دوران کودکی چهار هنرمندی که قرار است آئین نکوداشت آنها روز 21 شهریور ماه برگزار شود، اشاره کرد.

در این قسمت مازیار میری با قرار دادن تکه کاغذی در اختیار خبرنگاران از آنها خواست با توجه به عکس‌ها نام افراد را حدس‌زده و جایزه بگیرند اما هیچ یک از خبرنگاران نتوانستند که همه اسامی را درست حدس بزنند.

نشست خبری جشن خانه سینما با ضیافت افطار در حیاط خانه سینما به پایان رسید.

 

کد خبر 143283

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز