گروه شهری: جمعی از کارشناسان ارشد حمل‌ونقل و ترافیک اعتقاد دارند که دوربرگردان‌ها با به بازی گرفتن علم مهندسی ترافیک، مدیریت ترافیک تهران را سال‌ها به عقب برگرداندند.

ترافیک دور برگردان

این کارشناسان با تقدیر از جمع‌آوری دوربرگردان‌ها در بزرگراه‌های پایتخت، خواستار تسریع در این اقدام به‌منظور جلوگیری از آثار و تبعات منفی دوربرگردان‌ها شدند.دبیر پیشین شورای‌عالی ترافیک که در زمان شروع احداث دوربرگردان‌ها در سال 83 مسئولیت دبیری این شورا را بر عهده داشت، اعلام کرد: اینجانب از همان زمان یکی از منتقدان اصلی دوربرگردان‌ها بودم و آغاز جمع‌آوری آنها یکی از اقدامات خوب مدیریت شهری بوده است. محمد رئوفی افزود: با احداث دوربرگردان‌ها ما به‌خودروها اجازه می‌دهیم سرعت بالای خود را در کمترین زمان ممکن پایین آورند و ناگهان در خط تندرو دور بزنند، درصورتی‌که بقیه خودروها با سرعت در حال حرکت هستند و چنین اقدامی از ابتدا کار اشتباهی بود؛ چراکه دوربرگردان‌ها تعریف بزرگراه را زیر سؤال بردند. وی دوربرگردان‌ها را باعث افزایش تصادفات رانندگی در نقاط مختلف شهر از جمله بزرگراه شهید چمران اعلام کرد و گفت: به‌نظر می‌رسد دوربرگردان‌ها از ابتدا هیچ‌گونه پشتوانه مطالعاتی نداشتند و البته کار بدون مطالعه بهتر از این نمی‌شود و بدون تردید تک‌تک دوربرگردان‌ها باید به‌تدریج حذف شوند.

دوربرگردان‌ها، افزایش مشکلات

همچنین مدیر برنامه‌ریزی مرکز مطالعات شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه دوربرگردان‌ها نه تنها مشکل ترافیک تهران را حل نکردند بلکه بر مشکلات موجود نیز افزودند، اظهار کرد: دوربرگردان‌ها علم مهندسی را زیر سؤال بردند و در هر نقطه‌ای که اجرا شدند هرگز نتوانستند پاسخ لازم را دریافت کنند. امیر روحی مقایسه اقداماتی مانند ایجاد دوربرگردان‌ها با احداث تونل توحید به‌عنوان یک شاهکار فنی و مهندسی در عرصه مدیریت شهری را غیرقابل قیاس خواند و تصریح کرد: هر قدر ایجاد دوربرگردان‌ها باعث زیر سؤال بردن مجریان آن شد، تونل توحید موجب کسب آبروی نه‌تنها مدیریت شهری بلکه مجموعه نظام شد.

اقدام ناشیانه مهندسی

بهروز شیرگیر، دکترای حمل‌ونقل و ترافیک نیز احداث دوربرگردان‌ها را از نظر مهندسی اقدامی ناشیانه و از نظر کارشناسی اقدامی بی‌پایه و اساس دانست و خاطرنشان کرد: ضریب ایمنی بسیار پایین و میزان تصادفات بسیار بالا در دوربرگردان‌ها که تردد هر یک از آنها به 6 هزار وسیله نقلیه در روز هم نمی‌رسد، غیرقابل تحمل است.

تشبیه دوربرگردان‌ها به قارچ‌های سمی!

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری نیز از تفکر دوربرگردان‌ها به‌عنوان یک «تسلسل باطل» نام برد و گفت: احداث دوربرگردان‌ها به‌عنوان یک معادله باخت - باخت نه‌تنها طول مسیر عبوری را افزایش دادند بلکه میزان مصرف سوخت و میزان آلودگی هوا را اضافه کردند و از همه مهم‌تر اینکه با افزایش تعداد و شدت تصادفات رانندگی بر میزان تلفات ناشی از تصادفات نیز افزودند. شهرام جباری‌زادگان با تشبیه دوربرگردان‌ها به قارچ‌های سمی خاطرنشان کرد: این قارچ‌ها که متأسفانه به وفور در طول بزرگراه‌ها روییده‌اند، ممکن است در نگاه اول زیبا به‌نظر برسند اما در واقع پدیده‌هایی هستند که جان استفاده‌کنندگان از آنها را در معرض تهدید جدی قرار داده و امحای آنها باید با جدیت و به فوریت به مورد اجرا گذاشته شود.

حذف دوربرگردان‌ها آغاز شد

در همین رابطه معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران روز گذشته در گفت‌وگو با فارس، از حذف دوربرگردان‌ها در بزرگراه‌های تهران خبر داد.سیدجعفر تشکری‌هاشمی با تأکید بر این موضوع که جمع‌آوری دوربرگردان‌ها در تهران آغاز شده است، گفت: به‌تدریج تمام دوربرگردان‌ها را از بزرگراه‌های تهران حذف خواهیم کرد. وی با اشاره به اینکه مطالعات لازم برای این کار صورت گرفته است، گفت: ساخت دوربرگردان‌ها در بزرگراه‌ها راه‌حل مناسبی برای کاهش ترافیک نیست بلکه احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و ایجاد رمپ‌ولوپ‌ها، جایگزین مناسبی برای دوربرگردان‌هاست.

وحید نوروزی، معاون اجرایی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز درباره جمع‌آوری دوربرگردان‌های بزرگراه‌های تهران و ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح به همشهری گفت: حذف دوربرگردان‌ها از حدود 6سال قبل آغاز شده و تعداد بسیاری از آنها نیز حذف یا اصلاح شده‌اند. وی افزود: شاید ساخت دوربرگردان‌ها در گذشته به‌دلیل اینکه زود به نتیجه می‌رسیدند مورد توجه مدیریت‌های شهری سابق قرار می‌گرفت اما برای افزایش ایمنی تردد شهروندان الان به‌دنبال حذف و جایگزینی آنها با دوربرگردان‌های غیرهمسطح یا رمپ و لوپ هستیم.

کد خبر 142889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز