همشهری آنلاین: احمد علی کیخا، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: افغانستان برای هر متر مکعب آب انتقالی از طریق رودخانه هیرمند به ایران یک دلار مطالبه کرده است

به گزارش مهر، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گردهمایی معتمدان، ریش سفیدان و سران طوایف در فرمانداری زابل اظهار داشت: مسئله آب برای منطقه سیستان یک چالش است و در هر ثانیه، 350 لیتر از مخازن ذخیره در لوله ها تزریق می‌ شود که امید است با راه‌ اندازی خط دوم لوله آب این رقم به دو برابر وضعیت فعلی برسد.

این نماینده به مشکل انتقال آب از افغانستان توسط رودخانه هیرمند اشاره کرد و گفت: افغانستان هر مترمکعب آب مازاد را یک دلار می فروشد.

وی گفت: در بخش آب شرب نیز کار بسیار بزرگی انجام شده و خط دوم انتقال آب چیزی حدود 600 تا 700 لیتر آب در ثانیه وارد مدار لوله کشی زابل می‌ شود.

وی افزود: خط انتقال آب از چاه نیمه‌ های سیستان آغاز شده و حدود دو تا 2.5 برابر بر فشار آب افزوده می‌ شود.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: امروز در خیلی از روستاها مشکل کمبود آب داریم و در برخی از حاشیه‌ های شهر آب به صورت جیره‌ بندی در اختیار مردم قرار می‌ گیرد که به زودی این مشکل برطرف خواهد شد.

وی گفت: منطقه سیستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و دوری از پایتخت با مشکلات فراوانی مواجه است و صبور بودن بزرگ‌ترین ویژگی مردم این خطه به شمار می رود.

وی افزود: تاکنون 80 میلیارد تومان برای تصفیه خانه آب زابل هزینه شده است.

کیخا به انتقال آب از زابل به زاهدان اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از اهداف ایجاد چاه نیمه چهارم در زابل، انتقال آب به زاهدان بوده است.

وی گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته توسط مسئولان مربوطه 50 میلیون متر مکعب آب از چاه نیمه چهارم به زاهدان انتقال می‌‌یابد

کد خبر 142828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز