گروه اقتصادی: امیدواری به وضعیت اقتصادی جهان و تداوم رشد بالای آن، مهمترین موضوع مطرح شده در اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد است که از چهارشنبه به مدت 5 روز در داووس سوئیس آغاز شد.

در این اجلاس که بر چشم‌اندازهای اقتصادی جهان در کوتاه‌مدت تمرکز دارد، 24 رئیس دولت، 85 وزیر کابینه و دهها رهبر مذهبی و مدیر رسانه‌ای و رهبر سازمان‌های غیردولتی و صدها مدیر از شرکتهای بزرگ اقتصادی و مالی و تجاری در این اجلاس حضور دارند و تقریبا نیمی‌از شرکت‌کنندگان را رهبران و مدیران تجاری از حدود هزار شرکت تجاری برجسته و مشهور در سراسر جهان تشکیل می‌دهند.
کلاوس شوواب بنیانگذار و رئیس مجمع جهانی اقتصاد، پاسکال لامی‌رئیس سازمان جهانی تجارت، نویل ایزدل مدیرعامل شرکت کوکاکولا، سونیل بهارتی میتال مدیرعامل شرکت بهارتی هندوستان، جیمز شیرو مدیرعامل مؤسسه خدمات مالی زوریخ، و میشل گوتری مدیرعامل شرکت سار هنگ‌کنگ اعضای هیات رئیسه و سخنرانان اصلی اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد هستند. تقاضا برای آغاز مجدد مذاکرات معلق دور دوحه تجارت جهانی و پایبندی کشورها بر تعهدات خود در این زمینه، لزوم تقویت اقدامات در راستای حفاظت محیط زیست، مقابله با ایدز، مسئله عراق و خاورمیانه و خروج سرمایه‌های کشورهای عربی خلیج فارس از بازار آمریکا مهمترین مباحث مطرح شده در اجلاس داووس هستند.
درحالی‌که در اجلاس سال‌های گذشته سخنرانان عمدتا از بحران‌های اقتصادی پیش‌رو سخن می‌گفتند و نسبت به مخاطراتی همچون رشد قیمت نفت هشدار می‌دادند، سخنرانان در اجلاس امسال نسبت به آینده مثبت رشد اقتصادی جهان و تداوم وضعیت پررونق تجاری شرکت‌ها ابراز امیدواری کردند. در همین رابطه، نظرسنجی که از شرکت‌کنندگان در این مراسم صورت گرفته است، نشان می‌دهد که 90 درصد حدود 1100 مدیر اجرایی شرکت‌هایی که در این اجلاس شرکت دارند انتظار رشد درآمدها طی 12 ماه آتی را دارند و سال 2007 را سالی پررونق پیش‌بینی می‌کنند.
کد خبر 14282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز